persanderford
Hej!

Har problem med mina förmakspalmer. Bladtopparna mörknar/torkar, och efter någon vecka lossnar hela "stammen" lätt från rotfästet.

De får riklig vattning/dusch en gång per månad, står i höga krukor med 10 cm dränering av lecakulor i botten. Ljus placering utan direkt sol, Rhododendronjord.

Rotsystemet får röta, bladen får inte vatten, därför vissnar de ner? Tål de inte dusch, vatten rinner ner i bladfästet/stammen?

Mycket tacksam för all hjälp!

//

vanjalarsa
Ska de verkligen ha sån jord ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
Jorden är nog ingen fara, är det hål i krukan ? hur ofta vattnar du ? tror dom får för mycket vatten eller att dom står kallt och mycket vatten.
persanderford
De får dusch en gång per månad, och rotklumpen blir genomblöt.

Det är 16 hål i botten på frigolitkrukorna de är planterade i.

De står i vanlig lägenhet, så inomhustemperatur, och är ca 2 meter höga.

Men diagnosen är klar, de har för blött. 2 månader mellan vattningarna? Hur torr kan de bli innan växten tar skada? Byta till lerkrukor?

Bassam
Hej
Jag tycker om att de har svampen, det kommer när man duscha på blad o vatten stannar på blad lång tiden, så du kan försöka inte duscha de och vattna när jorden blir hel torka, om du behöver fuktigt omkring dem, du kan lägga sand på Dish som krukor står på o duscha på sten bara.
Bassdam
persanderford
Har kollat runt på engelska odlare, man skriver:

These palms grow pretty tall in rather small pots. When watering make sure the entire root ball is watered, and allow a least one half of the potting media to dry.

DO NOT keep the root ball moist or wet all the time or rotting will occur.

Genomvattna men låt torka. Väldigt höga smala krukor > 50 - 70 cm med ca 1/3 dränering, ger rötterna plats att växa och samtidigt rinner vatten av bra. Värme i kruka kan vara ett alternativ, liksom extra dränerings-/lufthål på krukans sidor.

Sur jord (Rhrododendron i mitt fall) botas med bursand till fågel, innehåller krossat snäckskal som ger kalk.

Självvattnande kruka får Howea inte stå i, då gulnar bladtoppar, skriver de vidare.

[attachment=82398:Thatch_palm_roots.jpg]
Bassam
Hej
Jag tycker att de lägger på övervattning som gör att rötter ruttna,
min förslag:

1 Vänta till jord torka, flytta den till luftiga plats o till soligt plats, och se vad ska hända.
2 om detta hjälper inte, du kan omplantera den o ta bort skadad rötter, omplantering ska bli med store kruka, ska fylla första 10 cm grov sand, o efter jord som är porös jord eller Sand, leca och perlit blandas med blomjorden.

Obs
Du ska kommer att största fiender till palm o kaktus mera vatten, Special på vinter på grund att deras blad som behåller vatten, så om vatten stanna länge på blad eller rötter ska dem rutna.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon