Walles
Har fått fröer från vän,plockade i vid medelhavet. Vill gärna veta innan de ska planteras
Det är 4 olika fröer

Nr: 1

1.jpg
Nr: 2

2.jpg
Nr:3

3.jpg
Nr:4

4.jpg

Uppskattar all hjälp
Huggorm
Det sista är ju ett väldigt avlångt ekollon, jag gissar att det är från stenek, quercus ilex. De dör om de får torka ut, kolla om det flyter. Det skall helst sjunka, annars är det risk för att det är dött. Sedan kan du låta det ligga i ett glas vatten i ett dygn och sedan placera det kyligt och fuktigt i två månader eller något sådant. 0-5 plusgrader är perfekt. Sedan bör det kunna gro om det får värme och fortsatt fukt.

De två första är antagligen något ur ärtfamiljen, öppna upp ärtskidorna och se om det finns små frön inuti. Ett trick är att lägga även dessa i vatten i ett dygn, de som sväller upp är redo för sådd. Vill de inte svälla upp kan man prova med kokande vatten. Sedan kan man prova med kyla men frön från ärtfamiljen brukar kunna gro på en gång. Fukt och värme, så borde det kunna hända något.

Trean är svår. Är det ännu ett ekollon? Jag vet inte riktigt. Jag skulle prova det samma som steneksollonet. Det brukar funka för de flesta frön.
RibesRubusVitis
Den första ser ut som johannesbröd, Ceratonia siliqua. Bryt sönder skidan och smaka på själva fruktköttet, inte kärnan. Johannesbröd smakar sött som (lite sämre) dadlar.
Huggorm
Det kan säkert stämma. I sådana fall måste man ta sig igenom skalet på de små fröna på något vis. I naturen skall de passera matsmältningapparaten på något djur så man kan efterlikna det genom att doppa fröna i svavelsyra en stund. Man kan också slipa av ytan på fröet lite med ett sandpapper eller hälla kokande vatten över dom som jag skrev tidigare. Sedan är det bara att så, ingen köldperiod behövs.
Alexander-VG-zon3
Johannesbröd gror enkelt utan att behöva göra mer än att ta ur kärnorna, sås ytligt direkt ganska varmt (25-30c) och ljust håll sådden lätt fuktigt. färska gror inom en månad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon