Ödmjuka reportern
För blott 3 månader sedan införskaffades en krukväxt som jag köpte av en av mina närmsta vänner.
Växtens namn äro av okänd natur för både mig och vännen, men måhända min beskrivning på problemet kan varo till Er hjälp ändå. (Ta i trä).

Den prydliga växten ställdes direkt på det skåda ödsliga fönsterbläcket i matsalen. (En exotisk växt är väl värt att skylta med när man hava middagsbjudningar).
Kristallkronans ödmjuka sken lyste upp plantan så fagert att mitt öga tårades. Middagarna blev en sensation!
Första veckan i sitt nya hem gav jag växten vatten ca 3 gånger. Men allteftersom dagarna gick glömde jag bort den. Och så en dag för cirka 1 månad sedan, upptäckte jag att den bara blivo mer vissen. Jag tog då och duschade av den med en vattenspruta med sitt ödmjukaste sprutt. Och gavo den ännu mer vatten i jorden, den var alldeles torr. Jag trodde slokandet berodde på uttorkning, men efter upprepade vattningar och duschningar vill inte prolemet ge med sig!
Och kanske värst av allt är att min vän som jag köpte växten av kommer hit på besök för att se hur den tagit sig! (Han skaffade växten under en Mesoamerikansk resa).
Vad jag kan se så har enstaka blad blivit änmer bruna och/eller prickiga och samtliga har börjat sloka mer än någonsin.
Jag uppäckte även ett spindelnät på toppen av växten. Är det löss måntro som ligger bakom eländet och där de då har lockat spindeln till sig? sick.gif

Ödmjukaste hälsningar,
Anders
Bassam

Hej

Växter när blir torstig lång tid, de ska dö, så kan vi inte tillbaka dem till livet även om vi ger dem vatten, när växter blir dö många ohyra attackera dem, så tycker jag bättre om du kasta den, eller du kan isolera och ta bort alla skadad delar, och spreja den med tvål vatten som står av ( 1dl gröntvål+ 1msk T sprit+ 1msk olja+ 1l vatten) flera gångar till att du ser spinn försvann, du nska chansa om rötter lever.

Obs

Du kan borta spinn, genom att köpa klister tejp rol och dra klister sidan över hela blad mer på under sidan av bladet, så spinn med sina ägg klistra på tejp.

H.Bassam
Ödmjuka reportern
CITAT (Bassam @ 28-12-2014, 23:24) *
Hej

Växter när blir torstig lång tid, de ska dö, så kan vi inte tillbaka dem till livet även om vi ger dem vatten, när växter blir dö många ohyra attackera dem, så tycker jag bättre om du kasta den, eller du kan isolera och ta bort alla skadad delar, och spreja den med tvål vatten som står av ( 1dl gröntvål+ 1msk T sprit+ 1msk olja+ 1l vatten) flera gångar till att du ser spinn försvann, du nska chansa om rötter lever.

Obs
Du kan borta spinn, genom att köpa klister tejp rol och dra klister sidan över hela blad mer på under sidan av bladet, så spinn med sina ägg klistra på tejp.

H.Bassam

Tackar ödmjukast för Ert svar.
Ska testa spreja växten med receptet du gav. Men det där med tejp??? Och vad menar du med spinn?
Jag komma bli tokig om jag måste behandla hela växten med tejp, det är många blad!
Eftersom det är en mycket exotisk växt vill jag gärna inte kasta den... Speciellt inte med tanke på att den kostade mig 3000 riksdaler sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man måste kunna identifiera växten + titta på bladen efter ohyra ifall man ska kunna ge relevant hjälp. Att bekämpa ohyra ifall det inte ens är ohyra kan nog snarare skada växten mera,

+Exotisk växt säger inte mycket mer än att den troligtvis inte gillar kyla och drag eftersom den nog inte kommer från ett kallt område. +Det som de flesta växter lider av just nu är dock ljusbrist, ljuset på fönsterbrädan räcker inte.

Men foga gärna in en massa bilder ur olika vinklar så borde nog nån kunna se vilket släkte det åtminstone rör sig om så lär du få mycket bättre hjälp
kerstin z5-6
Bilder tack, låter som du övervattnat och du har antagligen inget x- traljus till den heller?
Ödmjuka reportern
Tackarn ödmjukast för Ert besvär tillo svara på mitt förödelsebrev.

Kan härmed förklara växten lika levande som en sten. Växten tappade blad och till slut fanns endast 3 ödmjuka gulfärgade torra blad kvar. Det tordes icke göra sig till besvär att bevara denna exotiska egendom.

Med ödmjuka hälsningar

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon