Växtens namn äro av okänd natur för både mig och vännen, men måhända min beskrivning på problemet kan varo till Er hjälp ändå. (Ta i trä).
Den prydliga växten ställdes direkt på det skåda ödsliga fönsterbläcket i matsalen. (En exotisk växt är väl värt att skylta med när man hava middagsbjudningar).
Kristallkronans ödmjuka sken lyste upp plantan så fagert att mitt öga tårades. Middagarna blev en sensation!
Första veckan i sitt nya hem gav jag växten vatten ca 3 gånger. Men allteftersom dagarna gick glömde jag bort den. Och så en dag för cirka 1 månad sedan, upptäckte jag att den bara blivo mer vissen. Jag tog då och duschade av den med en vattenspruta med sitt ödmjukaste sprutt. Och gavo den ännu mer vatten i jorden, den var alldeles torr. Jag trodde slokandet berodde på uttorkning, men efter upprepade vattningar och duschningar vill inte prolemet ge med sig!
Och kanske värst av allt är att min vän som jag köpte växten av kommer hit på besök för att se hur den tagit sig! (Han skaffade växten under en Mesoamerikansk resa).
Vad jag kan se så har enstaka blad blivit änmer bruna och/eller prickiga och samtliga har börjat sloka mer än någonsin.
Jag uppäckte även ett spindelnät på toppen av växten. Är det löss måntro som ligger bakom eländet och där de då har lockat spindeln till sig?

Ödmjukaste hälsningar,
Anders