Belsebub
Hej,
Det är många bilder jag vet smile.gif men jag har gått och funderat länge på vad det här är för växter och har försökt googlat, läst i böcker utan framgång. Så nu vänder jag mig till er för hopp om svar.

Vi har bland annat "tagit över" en trädgård med några växter som jag inte vet vad det är.

Det här ser ut som hundkex, möjligen spansk björnrot. Men tycker inte riktigt det stämmer in på de bilder jag sett när jag jämför. Jag är ganska säker på att det inte är ogräs i alla fall smile.gif

Så till svamparna som pryder min gräsmatta om hösten:

Sedan har vi två äppelträd som verkar ge frukt på sommaren, dock inte -14 som var bladlössens år i vårt område. Lyckades ändå få tag på två äpplen:
Sort 1 med två bilder:

Sort 2 med 2 bilder:

Belsebub
Ingen här som har någon idé alls? Det var tydligen sällsynta växter jag har i trädgården smile.gif
isatis

Vildmorot på bild 1och 2.
Bassam
Hej
Jag tycker om att första o andra bild ser ut som (Bauhinia tomentosa (St Thomas Tree),

med svamp kan du borta dem, o kalka jorden under vår, för att du att svampen tycker om sur jord.

men svampen som attackerar din äpple träd, för den du kan bekämpa att samla alla skadad frukt o blad med skadad grenar och bränna dem, för att undvika skada nästa år, plus kan du spreja de på oljor som blandad med svamp bekämpning.

H.Bassam
Belsebub
Tack för svar och tips!
Vildmorot ser misstänkt likt ut, är nästan säker på att det är det. Tack! Ser dock att den är tvåårig, så i år lär jag nog inte se av den.

Svampen stör mig egntligen inte så mkt, klipper bara över den med gräsklipparen. Var mest nyfiken på vad svampen heter. Men börjar det gå överstyr med svampen så ska jag slå slag i ditt tips med kalk.

Någon som har koll på äpplena också?

Bassam
Hej

Jag tycker om att svampen heter ( Wood Pinkgill Entoloma Rhodopolium ), kan du hjälpa till och lita på den här namnet på Google ?

jag ser att din äpple drappas av ( Rönnbärsmal Argyrestia conjugella ), du kan googla på namnet o ser med mig:

Sympton:

-- Insjukna fläckar på skalet o under skalet bruna, fläckarna är ingångshålet till deras larver.

Bekämpa:

1 Ta bort skadad o kasta dem.

2 Feromonfällor som hänger på träd som ger honan luktar så hanarna kommer och fasta på dem.

2 Förska täcka små träd med fiberduckar efter pollering.

3 Försöka spreja träden med högtryck vatten för att borta honan.

4 du kan spreja träden med sommar olja o vinter olja.

H.Bassam
Gossen Ruda
Typiskt för vildmoroten när blommorna böjer sig inåt. Beträffande svampen så behöver du inte bry dig om inte gräsmattan tar skada. Att kalka bort den lär inte gå. Vill du ha ett artnamn får du nog vända dig till någon expert.
Belsebub
Tack igen,
Ska ta hjälp av någon pomolog här i trakten under september då de brukar ha sånna tillfällen att identifiera medhavda äpplen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon