Stevieboy
Hej!
Jag har "snöat in mig" på dessa. Har odlat Papaver Orientale tidigare, men skulle hemskt gärna vilja veta mer om dessa Bergvallmos. Har läst att den blå är en surjordsväxt, kan stå halvskuggigt och i fuktig jord? Skulle ju vara perfekt vid köksgaveln på vår kolonistuga där nu endast kirskål växer. Gäller det alla? De andra färgerna med? Sedan undrar ajg lite hur man sår dem. Det står så olika i beskriviningarna. En del säger att de itne behöver köldbehandlas medan andra säger att de ska köldbehandlas.

Har ungefär samma funderingar om backsippor... Tacksam för idéer smile.gif

Mvh

Stephen
kerstin z5-6
Bergvallmo är inte en papaver -en vallmo, utan ett eget släkte meconopsis.
De Meconopsis som kan köpas i Sverige som frö eller plantor är alla nästan uteslutande av en korsningssort
Meconopsis (shelidonii) "Lingholm" blue fertile Group.
De är inte surjordsväxter utpräglat utan trivs i djup näringsrik jord ,i alla lägen utom stekande sol i 8 timmar.
Fukt är bra men inte på vintern

Vilka andra färger menar du i släktet Meconopsis?

Alaskavallmo är endast 20 cm hög en liten kudde i rosa och tillhör papaversläktet, har inte testat att så den , Men de flesta i det släktet gror ljus o varmt.

Meconopsis behöver ingen köldbehandling för att gro, men är känsliga i början, bör omskolas snabbt och stå svalt nattetid

Backsippa Pulsatilla behöver ej kylas, kan sås vårvinter om man har ljus inne.
Meconopsis shelidonii
Bassam

Papaver Orientale tidigare:
Den är stora o behöver inte kylbehandling: man kan så dem på:
1 så direkt under sommar tid ute. Eller på krukor på våren o flytta de ute på hösten.
2 rotstickligar: på hösten efter blomning, och plantera de i porös jord, och flytta dem till vanligt plats på våer.
Obs
Dem ser ut efter blomning att de som dog, men det när inte sant, för att rötterna lever, så under sommar du ska markera deras plats.
H.Bassam
Stevieboy
Hej!
Ja dessa har jag odlat förut, Papaver Orientale. De växer friskt varje år.

Med vänlig hälsning

Stephen
kerstin z5-6
Som sagt de har inget med blå bergvallmo att göra och beter sig på ett helt annat sätt.
Stevieboy
Hej och tack för svar!
Jasså inte surjordsväxt men trivs i alla lägen nästan. Låter ju väldigt bra. Ljus och värmegroende? Det innebär alltså att man inte täcker fröna, utan låter dem gro varmt under lysrör? Alltså ingen köldperiod? Hur behandlar ni dem under varma/kalla vintrar då det både är fuktigt och kallt?

Mvh

Stephen
kerstin z5-6
CITAT (Stevieboy @ 17-01-2015, 14:38) *
Hej och tack för svar!
Jasså inte surjordsväxt men trivs i alla lägen nästan. Låter ju väldigt bra. Ljus och värmegroende? Det innebär alltså att man inte täcker fröna, utan låter dem gro varmt under lysrör? Alltså ingen köldperiod? Hur behandlar ni dem under varma/kalla vintrar då det både är fuktigt och kallt?

Mvh

Stephen

Vet inte riktigt hur du menar nu, vuxna planterade plantor tål -30, även en viss mängd vinterregn så länge de inte blir stående i vattensjukt område.
Frö sår jag enbart på våren inne under lysrör- med sval förvaring nattetid ,de växer mycket sakta i början, sen ut under frostduk så fort det går.

Gäller släktet Meconopsis .
Stevieboy
Okej, jag läste att de vill ha lite surare jord, men det kanske inte spelar ngn roll. Jag odlar ju i lägenhet så svårt med svalt. Har ett miniväxthus på balkongen. MEn där kan de inte stå då det är minusgrader. Ljusgroende alltså, tunnt lager på jord, sedan vermiculit och lysrör? Ingen köldbehandling då?
Bassam
Hej
De tycker inte Alkalisk jord.
H.Bassam
kerstin z5-6
CITAT (Stevieboy @ 18-01-2015, 16:03) *
Okej, jag läste att de vill ha lite surare jord, men det kanske inte spelar ngn roll. Jag odlar ju i lägenhet så svårt med svalt. Har ett miniväxthus på balkongen. MEn där kan de inte stå då det är minusgrader. Ljusgroende alltså, tunnt lager på jord, sedan vermiculit och lysrör? Ingen köldbehandling då?

Nej ingen köldbehandling och de trivs i vanlig trädgårdsjord och tycker om kogödsel-går bra på påse.
Ingen vermiciculit på fröna, det är lera o blir för fuktigt.. ställ sådden nära en balkongdörr eller tom i ett kylskåp! nattetid.
Vattna med måtta, jorden ska kännas som en väl klämd tvättsvamp inte mer..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon