Full version: Mango Problem......
Spaxe
Hej
Jag har en mango som jag drivit upp från en kärna och dom tre sista åren så har den fått något vitt
typ av kanske mögel eller ett djur jag vet inte men bladen trillar av och den blir bara tunnare och färre blad. jag har försökt att tvätta den med såpa vatten och en schotchsprite svamp eller vad dom nu heter och det
verkar funka men bara tillfällingt och alla små skott som dyker upp tar skada av att jag tvättar den...
Nu i julas gav min dotter mej något som heter purex som man blandar med vatten och sprejar men jag vet inte vad det vita är kvar....
Jag har tgit några bilder och hoppas på att någon kan ha lite råd eller förslag på vad jag skulle kunna göra, den är ca 6 år gamal.

[attachment=82410:Mango_1.jpg]

Bassam
Hej

jag tycker om att svampen som heter ( mjöldagg ) attackerade de, den kommer med varm och mera fukt i jorden. så detta är vanligt insekter medel hjälper inte, men det är svårt att bekämpa den så jag tycker om:

1 du kastar den för att inte smita andra växter.

2 du kan isolera den och ta bort delar som svårt skadade.

3 Du kan spreja dem med lösning som är ( en msk Atamon+ en liter vatten ), spreja dem flera gångar med avstånd
5 till 10 dagar och kan du slutar när du ser att planta ser frisk ut.

4 du kan inte vattna före att du vet att jorden blir torr, du kan känna detta om du kan lägga din finger i jord om den kommer ut torr, så du kan börja vattna.

5 duscha den ofta för att minska grader o höja lite fuktighet omkring växter.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon