Stefan A
13-01-2015, 08:33
Hej! Min Sympathie klätterros från i våras har fortfarande styva gröna blad som vilken sommardag som helst. Hur kan det komma sig, trots kyla under 10 minusgrader vid ngr tillfällen? Hon bor i Sthlm.
Hej
Det är naturligt, Stockholm vädret blir fint på sista tiden, så känner växter trivs med varm väder under höst o vinter, så försätter de behåller sina vackra blad.
H. Bassam
Stefan A
14-01-2015, 08:22
Alla andra växter tappade bladen för flera månader sedan. Så varför just rosen?
Hej
Jag tycker om att den här sort kan blomma på Juli, augusti, september och oktober. så varför de behåller sina blad längre om de fick bra skötsel som jord, bra plats, näring, så tycker jag att detta är naturligt.
Obs
Du kan planterar flera av den här sorter på din plats, för att den sort trivs hos dig. et finns många rosor sorter som är vintergrön som ( Miniature roses ), som är kort rosa. men Men jag kan inte bestämma 100% nu.
H.Bassam
Lasse Trädgårdsnörd
15-01-2015, 14:59
De remonterande rosorna (som din Sympathie) är ofta dåliga på att avmogna inför vintern. Risken då de har kvar bladen är att de fortsätter avge vatten genom bladens klyvöppningar samtidigt som rosen inte kan suga upp vatten från den frusna marken (hände vår Sympathie) vilket leder till att grenar eller hela plantan dör. Större chans att den överlever om man tar bort bladen inför vintern skulle jag tro. Dessutom kan svampsporer övervintra i bladen och sena knoppar som inte utvecklats helt.
Stefan A
15-01-2015, 18:04
Hm ... Intressant! Så du råder mig att gå ut med saxen och ta bort dem så fort som möjligt?
Lasse Trädgårdsnörd
15-01-2015, 18:38
Jag tror att det finns fördelar med det men du kan ju vänta tills det slutar storma. Här i skärgården är det väldigt blåsigt även i trädgården.
Stefan A
18-01-2015, 22:24
Nu är de borta med vinden! Lite synd för de var ju så fina mot väggen ...
Hej Lasse
Du ger bra svar, men varför fortsätta blad kvar under vinter, är detta för att bladen har svamp sjukdom eller.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.