Full version: Beställt rosor
Kajsa
Så var det som vanligt, galen längtan efter våren. Beställt av Flora Linnea som nu i Januari har 15 % rabatt på alla rosor.
Tog tre Austinrosor
Malvern Hills, klätterros får se hur stor den blir hos mig?
Carolyn Knight 2 st, den där läckra färgen föll jag pladask för

Austinrosorna är dyra, så lite rabatt är bra.

Pauline/Sthlm
Just så känns det. Ska terapi-så lite chili o lavendel o ngt till plus ställa ut någon sålåda i den så kallade vintern. Men måste nog floralinnea mig lite med...
Krolliljan
Jag har lagt några Austinrosor i kundvagnen och försöker hålla mig från att fullfölja köpet. naughty.gif
Skickade efter ett paket på nio st förra året, tre A Shropshire Lad, tre Leander och tre Crown Princess Margareta som jag blev nöjd med.
Fick samlat på mig några till när det reade i höstas på Blomsterlandet och Plantagen, The Pilgrim, Crocusrose och några till av några jag har förut. Jag är så glad för mina Austinrosor wub.gif
johanare
...än så länge har jag kunnat hålla mig. Men det är bara en tidsfråga... smile.gif

Planterade 2 Olivia Rose Austin sent i höstas så våren är redan spännande.
Kommer göra om vissa rabatter så smått och känner jag mig själv rätt kommer det komma till ett par rosor

Hade behövt mer fokus på växter att komplettera med.
strandskatan
Malvern Hills är jättefin, men Austin-rosor har hittills inte varit någon succe hos mig trots zon 1, har nog för torra somrar. Ingen särskilt vårlängtan har jag heller, det enda jag gjort hittills är att köpa tre påsar frön.
Kajsa
Dom Austin du nämner Krolliljan är jag riktigt nöjd med, dom Austinrosor som växer, kommer tillbaka år efter år blir alla favoriter, en del har frusit bort genom åren, en del har jag köpt om igen av. Strandskatan, har en sandig jord, mycket gödsel och vatten ska till i mina rabatter.
Titta gärna i mitt album/Austinrosor
Krolliljan
Efter att ha lagt ros efter ros i kundvagnen och plockat bort igen har jag nu äntligen bestämt mig för en Austinros bara, Albright rambler.
Sen slank en Trier ner i kundvagnen med w00t.gif naughty.gif
Nu är det beställt.
Kajsa
Albright rambler och min jag beställde Malvern Hills är ramblers, jag läser att båda ska remontera, annars har man lärt sig att ramblers bara blommar en ggn. på gamla grenar. Jag får väl räkna med enstaka blommor i augusti och blir det för kallt så vet man inte om man får någon blomma. Kanske har Austin kommit runt det här och dom remonterar bra.
Jag lär få plantera den skyddat.
Trier är bara såååå underbar, har satt min andra för några år sedan, nu mera skyddat.
Krolliljan
Ja nu var jag där igen.
Beställde en Fighting Temeraire
Bassam
Hej

Det är bra att man beställer, granen brukar beställa tillsamman för att dela post kostnad, det är bra om man spara kvitto, för att ordna fel som de kommer sen.

H.Bassam
Pauline/Sthlm
Sååå blev det en beställning för ett par veckor sedan, spännande! Nu bockat av flera kvarvarande på min önskelista - har som sagts på annat ställe köpt en hel del fr Holland förut (ja OCH från bl a F Linn) men de har inte alla jag vill ha och har ympats på annan rot (klarat sig fint hittills - två snällare vintrar medges).

Nu så blev det
Wrams G-torp
Single Cherry
Bonica (alla verkar ju gilla den...)
o så Duchesse de Montebello eftersom min hollandsköpta på något vis var felmärkt, gallica alright men tror de blandat lappen med sin kompis Charles de Mills för de har var den andras färg... Tyvärr planterade i olika landsändar o inte 17 gräver jag upp dem igen. VILL dock ha hertiginnan här hemma.

Avstod till sist (platsskäl bl a. Mer o mer krystade platser för placering. O då har de inte vuxit till sig så mycket än heller) från Darcey Bussell. Har någon erfarenhet av den? Tänkte kallare gladrött (?) skulle passa men hmm. Kanske sen.

O så ngra clematisar som
Georg
o ersättare till avdöd Huldine
och en Sötälje (som vi säger i sthlm ;-) )
O en Mme J Correvon (rött skareva serni)
O lite till.

Tröst denna snörika helg

Krolliljan
Så då var rosorna planterade.
Hoppas mycket på Austinrosorna i år. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon