AnnaFo
Jag har en persika (frost eller Riga) i kruka. Den står övervintrad i ett förråd med 5-10 plusgrader och extra belysning i form av lysrörsarmaturer. Nu har den börjat knoppa sig och det är blommor som håller på att slå ut. Vad gör jag för att den ska härda ut ända till sommaren då jag kan flytta ut den i växthuset? Bor i zon 5 alltså kan jag inte ta ut den på länge än. Förstå att jag måste hjälpa till med pollineringen men har den chans att hålla sig vid liv i flera månader? Hur?
ingmet
Tack för påminnelsen.. jag bor i zon 2 vid Stockholm och har mitt träd (Riga) ute.. den har mao klarat -20 galant. men nu när ljuset börjar återvända kan det gå fort.. och blir det dessutom en rejält mild period så kommer blommorna fort. Därför sätter jag upp ett "jutevävstält runt om" - för att ta bort ljuset. Tältet kläs på i februari och tas inte bort förrän i slutet av april - mitten av maj - beroende på temperaturen.

Mitt tips är att du ska sänka temperaturen och se till att den inte får för mycket ljus (så här års är det ju inte mer än 8-9 timmar blekt ljus i Stockholm..den klarar ju faktiskt minusgrader..men håll dig runt 0an.. då kanske du förhindrar att blommorna slår ut.

Slår dom ut..tja då är det ju bara att pollinerna ... blir en väldigt lång vår.. du får väl simulera sommar så småningom.. :-)
kerstin z5-6
Behåll den där , i samma temp och ha ljuset på 14-16 tim / dygn.Går fint att få mogna citriner o mandariner med
enbart ljusrörsljus i z 5-6.Om man har ljust länge nog på dygnet.

Du har ju växthus, där börjar jag ofta i slutet mars, det du behöver i växthuset är en frostvakt som håller +5.

Behövs pollinering gör du det med pensel.

Flytta en solig stilla vårvinterdag med + grader i luften, avhärda försiktigt med frosdukar som skydd så den inte släpper karten då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon