Ni som värmer upp erat växthus med något slags element. Vad har ni för typ? När brukar ní behöva starta uppvärmningen?
Jag bor i Västerbotten och har för första året ett växthus på tomten.
Hälsnignar från en Humla i Västerbotten
Jag använder en värmefläkt. Jag anväder den på sommaren också för cirkulation fast utan värme förståss. Det där med uppvärmning kan man nog säga mycket om. Jag tror jag började redan i oktober, (Stockholmsområdet). Allt beror ju på vilken temperatur du vill hålla. Bara frostfritt? eller upp mot 10 pluss? Samt vad för isolering man har och om det är plast eller glas i växthuset. Det stora problemet med uppvärmning tycker jag är de temperaturskillnader på 10-15 grader som kan ske över natten. Man har fullt upp med att hänga med.
Unni
Annika zon 4
13-01-2003, 15:30
Jag bor i zon 4, på gränsen till 5. Ifjol skaffade jag enkombinerad sval/värmefläkt. Jag köpte min på COOP. Det funkade väldigt bra. Jag flyttade ut alla mina frösådder och sticklingar 1april. En otrolig känsla. Det är ju nästan först då som jag tidigare kunnat SÅ fröna innan flytt ut i bästa fall i mitten av juni. Fläkten skötte sig själv för den ställer man in på den temp man vill att det ska vara. Var det i bland riktigt kalla nätter kunde det vara lite vanskligt. Men då tog jag det säkra framför det osäkra och täckte de små liven med fiberduk. Jag avslutade för säsongen i oktober, då jag slå av värmen. Här är för kallt allt för länge och huset är inte isolerat på något vis. Jag har glas och då är det lite sämre med isoleringen.
eneskar
23-03-2003, 19:57
Jag har funderat på att skaffa fläkt till mitt 10 kvm växthus, mest i syfte att försöka undvika mögelangrepp på tomatplantor i slutet av säsongen. Jag bor i Skanör där det dessutom är ganska fuktig luft.
Jag läste om din fläkt som även kan användas för uppvärmning o tycker det verkar jättebra för då kan man kanske sätta ut sina fröplantor i vä'xthuset mycket tidigare. Jag brukar annars ha dem i mitt uterum som hålls frostfritt, men blir ganska varmt från april när solen skiner. Men så blir det ju svalt igen på natten. Kanske det är bättre ha plantorna i mer jämn temperatur med termostatinställd fläkt i växthuset?
Tacksam för synpunkter o erfarenheter om detta. Gärna även tips på lämplig fläkt.
kerstin z5-6
23-03-2003, 20:49

Fläkt är jättebra -särskilt behövlig i ett mindre växthus
Finns många olika fabrikat o modeller att välja på
Viltigt att den går att ställa in så den slår på -om tempen sjunker under vissa grader samt att den även kan köras med bara kall luft.
Jag , som också bor i Västerbotten brukar börja nu i mars..
bubbelplast isolerar bra o ger läge uppvärmingskostnad .Det bästa är också att plantorna blir avhärdade av de lägre temp under natten och kan planteras direkt ut när frostrisken är över
Jag odlar mest perenner , brukar ha fläkten på ca 5-7 + grader
Erika zon 4
24-03-2003, 07:43
Annika zon 4:
Den fläkten du köpte på COOP är det samma som de har i år?
Finns det speciella fläktar för växthus??? Enklast borde det väl annars vara med en s.k. byggfläkt, då kan man välja om man vill ha värme eller bara friskluft.
Louise i Göteborg
24-03-2003, 08:40
Speciella växthusfläktar finns och fungerar precis så. Värme+fläkt eller bara värme. Ofta ha de också termostat som man ställer in i olika intervall. Även den allra minsta byggfläkt är våldsamt för stor för ett hobbyväxthus. Får man fläkten gratis drar den ändå energi som ingen tomatskörd i världen kan motivera.
CITAT (Louise i Göteborg @ 24-03-2003, 08:40)
Speciella växthusfläktar finns och fungerar precis så. Värme+fläkt eller bara värme. Ofta ha de också termostat som man ställer in i olika intervall. Även den allra minsta byggfläkt är våldsamt för stor för ett hobbyväxthus. Får man fläkten gratis drar den ändå energi som ingen tomatskörd i världen kan motivera.
Så modell kupévärmare är lagom?
kerstin z5-6
24-03-2003, 10:10
ja fast kupevärmare är inget hit alls
Aldeles för het luft å inte stannar den när rätt temp uppnåtts heller .
Växthusfläktar finns i prisklasser från 500 spänn o uppåt
De dyrare är inte nödvändigtvis bättre...
Coops har jag hört funkar bra ...tror inte min tillverkas längre , är också en billig variant som tjänat mig troget i 5 år nu
Byggfläkt huvva så dyrt
Nu var ju inte elpriset förra våren så högt som nu -men ett överslag visade då -att fläkt i växthus Västerbotten slutet av mars -början av juni samt under september månad , endast var en försumbar ökning av elräkningen
Om du inte vill ha en värmefläkt kan du lägga värmekabel i jorden / under plantbrätten eller under cementplattorna som jag har gjort.Dessa värms upp underdagen av solljuset och värmekabeln slår på när temperaturen sjunker. Till sensommaren behövs då en fläkt som du kan blåsa kalluft med för att få ut den fuktiga luften.( bra med cirkulation )
Värmekabeln håller många år och kan nästan ses som en engångskostnad.
Kallfläkt kostar ca 200:- hos Clas Ohlson eller Ö.B
Mvh
Leo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.