Gossen Ruda
27-01-2015, 14:04
Gärna snabbt svar. Vilka musiker och grupper har stått för Sveriges största berömmelse utomlands vad gäller musik? Jag vet ABBA, Europe, Roxette, Ace of Base, Cardigans, Swedish House Mafia. Mer?
malarmaster
27-01-2015, 15:12
Du menar vilka som marknadsfört musiksverige eller artister från Sverige .
Det finns ju en viss skillnad då många artister från Sverige inte är kända i första hand för att vara svenskar.
det finns ju ett helt gäng artister från Sverige som lyckats väl utomlands.
Robyn, First aid kit, september, Tommy Körberg,Jill johnson,Sylvia wrethammar. Lykke Li.
En hel del operastjärnor med Birgit Nilsson i spetsen, likaså en drös med musicalstjärnor på scener i London och broadway.Många musicalstjärnor är dessvärre relativt okända i Sverige men ibland kommer någon på gästspel till Sverige. svenska scener är små och vill man tjäna pengar går det betydligt lättare utomlands.
tyvärr är jag dålig på den yngre generationens artister men club-musik är ju stort utomlands och där finns många svenskar.
man får inte heller glömma att t.ex you tube är en viktig kanal ut för svenska artister så man behöver faktiskt inte lämna Sverige för att sprida sin musik.
T.ex Amanda Jenssen vars videor får kommentarer från hela världen och det finns många fler. Ulf
Bengalow
27-01-2015, 15:41
Jag vill lägga till Björn Skifs - han hade en fantastisk framgång i USA med den där Ugha-shacka...
Gossen Ruda
27-01-2015, 15:59
Jag menar just personer som kan förknippas med Sverige internationellt, och då mest på popsidan.
RibesRubusVitis
27-01-2015, 16:49
Spotnicks lär ha varit jättestora i Japan.
Gossen Ruda
27-01-2015, 22:29
Jag tackar för svaren och skall förklara varför. En del

kanske vet att jag är Japan-intresserad, speciellt av AKB48 och i synnerhet av Aki Takajo. Hon har en radiostund varje fredag där hon pratar i en halvtimme om olika länder, Friday Trip. Det hela är sponsrat av en uthyrare av wifi-telefoner. För ett tag sen ville hon ha förslag på länder att berätta om varvid jag föreslog Sverige. Det togs väl emot och nu har hon eller redaktionen gått ut och ville ha uppgifter om Sverige. Jag har nu sammanställt ovanstående uppgifter med annat och mailat till en Japan-bekant som skall översätta det till japanska och skicka till redaktionen. Det hela är lite absurt för jag har ingen chans att direkt kontakta henne eller hon mig. Jag och alla andra kan lyssna på henne men inget mer. Det går tydligen att skicka uppgifter till redaktionen men inget till henne. That's life.
Huggorm
28-01-2015, 17:18
Mando Diao hör väl till våra större internationella framgångar under de senare åren och dessutom har de slagit lite i Japan också. Men det är väl för sent nu om du redan skickat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.