Nina S
Jag har haft måånga turer med mitt citronträd... sad.gif
Det senaste var att det hade fått en massa äckliga vita larver..., dom har jag fått bort nu rolleyes.gif

Men då inträffar nästa grej..., alla blad börjar vissna ohmy.gif , förutom de blad som sitter på den nya grenen som har kommit....

Jag har prövat att inte vattna den (det funkar inte), jag har provat att vattna den mera (det funkar inte), mer gödning (funkar inte)..... Nu börjar det se ut som om den kommer att tappa den enda lilla citron som har funnits på trädet.... sad.gif

Vad skall jag ta mig till??

Bilder finns i mitt album...
Christer i Falköping
Det ser ju klart stressat ut, kan kanske ha att göra med problemen du haft innan med det. Det och att inomhusluften troligen är väl torr för citronen. Är det ett ympat träd? I sådana fall, kommer den nya grenen under eller över ympstället? Om den kommer under är det ju av annat sort än det du vill ha. Dessutom tar det kraft från den ympade delen. OM det kommer under ympstället, skulle jag ta bort det. Den stickling det då blir, kan du sätta i sandblandad torv, med en plastpåse över krukan. Efter ett bra tag har det då säkert rotat sig och du har ett nytt citrusträd. Så gjorde jag med några liknande skott från min qumquat. De växer på riktigt bra nu.
Christer.
Åsa K, zon 1
wink.gif

Hum, den nya grenen...var sitter den? Sitter den nedanför ympningsstället? I så fall är den inte "äkta" och det kan vara den som nu håller på att ta över och tar all näring så det äkta ovanför dör. Du får varken blommor eller frukt från den grenen om den är "oäkta".

Annars skulle du kanske ta upp trädet ur jorden och kolla vad som hänt med rötterna......kan det finnas något otyg där wink.gif

Här skulle Ingrid behöva komma och hjälpa till med svar wacko.gif hallååå Ingrid...var är du?
Nina S
Hur vet jag vart ympningen är då?

Det ser ut som en "äkta" gren, samma sorts blad å så....

Jag som var så glad över den nya grenen, trodde att det visade på att plantan mådde bra..... sad.gif

Men ympningsstället alltså...., vart e det??

Nina
Christer i Falköping
Det brukar se ut som en knöl på stammen. Ofta är det ovan ympstället något tunnare än grundstammen. Bladen kan ju se lika ut, om det är en annan citron som grundstam. Men inte skall du bli ledsen för det, du har ju ett kommande citrusträd i den grenen.
Christer.
Nina S
Där trädet förgrenar sig menar du eller?

Nina
Åsa K, zon 1
Nja
Det kan vara svårt att se var det är ympat, men det bör vara en sned lägg ymp, så är det på mitt träd i alla fall. Kolla ovanför den nya grenen.

Oftast ympas en "äkta" citron på en starkväxande grundstamm och som Christer skriver...bladen ser helt lika ut..... MEN......du får inga blommor eller någon frukt på den grenen...om det är det du vill ha.
Men ett snyggt träd kan det ju bli i alla fall rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Även på skott från grundstammen kan man ha chans att få blommor + frukt fast kanske inte den frukt man tänkt sig. Citrus ympas eller okuleras ju ofta på citrontörne (Poncirus trifoliata) och den ska ha rejält bittra och sura frukter. Vill man behålla sin ädla sort bör man knipsa bort alla skott som kommer från grundstammen.

http://www.tradewindsfruit.com/trifoliate_orange.htm

Kan även lägga till att citrontörne är härdigt till zon 1-2(3?) men jag vet inte hur stor chansen är att man ska få frukt på den ifall man odlar på friland.
Nina S
Så jag skall ta bort min nya gren då?

Skall jag även klippa ner trädet så att det inte behöver "försörja" så mkt?

Man kunde ta grenen som stickling va? Det vill jag nog (får lite separationsångest nu sad.gif )

Det får bli morgondagens uppgift, nu är det dags för mig att sova en stund.

Nina
Christer i Falköping
Ta först reda på att det verkligen är en gren från grundstammen. Det ser ut så på bilden, de brukar dessutom bryta ut just vid ympstället. Sedan kan du ta grenen som stickling. Sätt den i sandblandad torv och plastpåse över, det brykar inte vara några problem att få dem att rota sig. Det kan dessutom vara en Pommerans, det är ett annat vanligt träd som man sätter ympar på.
Jag skulle inte klippa i citronträdet, det är nog stressat som det är. Däremot tycker jag du skall dusha det varje dag. Den torra inomhusluften är inte bra för den. Du kanske till och med kan sätta en stor genomskinlig plastpåse över hela citronträdet, det skulle ju definitivt öka luftfuktigheten runt trädet. Dessutom har den inga blad, så vattningen skall du ta det lugnt med. Jag håller tummarna för dig, så att både citronträdet och sticklingen klarar sig.
Christer.
Nina S
Nu har jag gjort det!

Och så har jag gett citronträdet en rejäl dusch biggrin.gif , skall jag sätta sticklingen i vatten först eller skall den direkt ner i en kruka med sand å torv?
Kan sticklingen vara så stor som hela grenen eller skall jag kapa den??

Det blir allt en spännnde följetång detta.....

Nina
Christer i Falköping
Jag skulle sätta den direkt i kruka. Ta hela grenen, men du kan ta bort de flesta bladen. Låt det sitta två, tre blad kvar i toppen. Var sedan inte där och dra i sticklingen, för att se om den har rötter laugh.gif Då rycker du garanterat av dem om de finns där. Det kan ta några månader ibland, ibland snabbare. Om den börjar växa kan du nog räkna med att det finns rötter och sakta vänja den vid den torrare luften utanför plastpåsen.
Lycka till!
Christer.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Ibland är det fortfarande Seville Orange som är ympunderlag, inte Poncirus. Om det ä rPoncirus så har bladen en mkt karakteristisk form - treflikiga....och Seville orange är en himla trevlig citrus den med! och dess blad ser ut som en vanlig cirus.

Hälsar Ingrid
Nina S
Nu efter det att jag tagit bort den "nya" grenen så har alla (redan vissna) blad ramlat av sad.gif , så nu är trädet helt naket....

Börjar undra om jag skall ge upp... sad.gif sad.gif sad.gif
Kanske skall kasta in handduken..., vad tycker ni??

Nina
TeliaNet
det verkar som det har med vinter vilan att göra.
om den tappar bladen så kan det bero på att den vill vila; alltså ha det 10-15*C, fuktigt och ljust.
det kan bli svårt att få det att vila nu på sommaren men om du har någon källare med fukt och kyla och ett fönster så kan du prova.
jag kan bara önska lycka till......
Ingrid på Västkusten
Skickar än en gång den utmärkta artikeln om vaffö citrusar tapapr blad på vintenr.
Ofta är dte första vintern som r besvärlig hos enny ägare klarar man första vintern är det ofta 'grönt' sedan.

Hälsar ingrid

WLF
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon