Insign
Hej!

Jag har gjort en cirkelformad stenläggning med ett hål i mitten. Där tänkte jag plantera ett träd, vilket?
[attachment=82442:image.jpg]
Önskemål och bra att veta:
- jag bor i bohuslän på Tjörn.
- platsen är ganska vindstilla men jag bor ju på en ö så självklart kan det blåsa.
- jorden under är lerig och väldigt nära så är det dränerat till huset (grus).
- vill helst inte att trädet blir över 10m, idealiskt typ 5-7m
- önskar en ganska rak stam med en trädkrona högt upp så att man enkelt kan gå under trädet.
- djupa rötter för att minimera risken för att förstöra stenläggningen. Jag har en plan med ett gräva ner ett rör så att rötterna tvingas ner en bit innan de kan spridas åt sidorna.
- hyffsat snabbväxande, jag vill inte behöva vänta till pensionen (är 32).
- det går jordvärmeslang nästan rakt under, gör det något?
- vacker blomning är ett plus men inget krav.
- frukt/bär är inget krav

Något förslag?

Mvh johan
Huggorm
Vad finns det under stenläggningen? Sättsand och under den makadam, hoptryckt med vibrator? Träd måste ha bra jord som skall vara lucker och luftig, ingenting kommer växa bra där. Dessutom kommer minimalt med vatten att kunna sippra genom stenläggningen, inte tillräckligt för ett träd att leva av. Och om ändå ett träd skulle ta sig och bli sju meter högt kommer stensättningen säkert att hävas även om rötterna är djupt ner. Man kan grovt räkna att rotsystemet är lika stort som kronan och i kompakt jord måste något ge med sig om rötterna skall få plats.

Mitt förslag är att sätta ett snyggt parasoll i hålet, eller kanske någon lyktstolpe i gjutjärn? Eller om man kan få tag på någon bronsstaty i lagom storlek
Bockstensmannen
Precis som huggorm säger.
Vill du absolut ha ett träd där så hade jag nog tagit bort stenen till drygt en meter i diameter, sedan grävt ner en betongring (skulle gjorts innan stensättning eg.. Men man kanske kan staga upp runt genom att tex sticka ner plåtar så det går att gräva utan att det rasar ner, blir sättningar i stensättningen..
Kanske lättare att få ner en ring om du vattnar ordentligt först runt där du skall ha hålet. Sen när du fått dit en betongringring eller ngn avgränsare så i med lämpligt träd.
Jag hade nog tagit något lite kul /ovanligt tex ett Gudaträd, en Äkta kastanj eller kanske en redan uppstammad och stor Gleditsia triacanthos, om det är hyfsat skyddat där.
I med lämplig jord, på med en geoduk längst upp sen kan du sätta tillbaka de andra stenarna lite halvlöst på geoduken, då ser det ut som det är stensatt likt som innan. Packa dock inte hårt. Jag hade nog sparat i alla fall en 60 70cm hål kvar och fyllt igen med någon trevlig jordtäckare det sista, tex polerade svarta eller vita sjöstenar.
Efterhand kommer jorden att sjunka ihop, så med jämna mellanrum får man fylla i mer jord så inte stenen sjunker ner för mycket.
Insign
CITAT (Bockstensmannen @ 28-01-2015, 18:52) *
Precis som huggorm säger.
Vill du absolut ha ett träd där så hade jag nog tagit bort stenen till drygt en meter i diameter, sedan grävt ner en betongring (skulle gjorts innan stensättning eg.. Men man kanske kan staga upp runt genom att tex sticka ner plåtar så det går att gräva utan att det rasar ner, blir sättningar i stensättningen..
Kanske lättare att få ner en ring om du vattnar ordentligt först runt där du skall ha hålet. Sen när du fått dit en betongringring eller ngn avgränsare så i med lämpligt träd.
Jag hade nog tagit något lite kul /ovanligt tex ett Gudaträd, en Äkta kastanj eller kanske en redan uppstammad och stor Gleditsia triacanthos, om det är hyfsat skyddat där.
I med lämplig jord, på med en geoduk längst upp sen kan du sätta tillbaka de andra stenarna lite halvlöst på geoduken, då ser det ut som det är stensatt likt som innan. Packa dock inte hårt. Jag hade nog sparat i alla fall en 60 70cm hål kvar och fyllt igen med någon trevlig jordtäckare det sista, tex polerade svarta eller vita sjöstenar.
Efterhand kommer jorden att sjunka ihop, så med jämna mellanrum får man fylla i mer jord så inte stenen sjunker ner för mycket.

Tack. Hålet är redan knappt en meter i diameter. Jag kan inte lyfta bort stenar i rondellen för det är betong mellan stenarna. Jag kan enkelt gräva längst ut i kanterna rakt ner (och till och med in under stenläggningen) utan att jord faller tillbaka då jorden är ganska lerig, jag vet för jag grävde 22 stora gropar till mitt altanbygge i våras. Det är alltså lerig jord rakt ner, mackadammen är ungefär en meter bredvid hålet.
Gudaträd och kastanj var väldigt stora plus att äkta kastanj var lämpligt för typ turkiet och kanske sydligaste sverige. Den sista skulle kunna funka. Inget annat förslag?
Bockstensmannen
Aha det är gjutet mellan stenarna, trodde det var sättsand..Då kan det ju bli i minsta laget med vatten vid torrperioder.
Det finns idag kultivarer av äkta kastanj, finns tex på Marstrand, i Göteborg mm, förmodligen de flesta som säljs i Svenska plantskolor är nog dessa kultivarer. De blir inte jättestora i Sverige heller tror jag.
Annars finns många trevliga lite mindre tex Gullregn.
Eller någon slags klotformat träd skulle kanske passa designmässigt, typ klotpil, silverpil etc.

Huggorm
Jag har äkta kastanj utanför Munkedal, visserligen inte långt från Tjörn men klimatet är betydligt bistrare. Har aldrig haft några frysskador alls, men så är det nog någon asiatisk art av kastanj och inte den europeiska.
Insign
CITAT (Bockstensmannen @ 29-01-2015, 10:35) *
Aha det är gjutet mellan stenarna, trodde det var sättsand..Då kan det ju bli i minsta laget med vatten vid torrperioder.
Det finns idag kultivarer av äkta kastanj, finns tex på Marstrand, i Göteborg mm, förmodligen de flesta som säljs i Svenska plantskolor är nog dessa kultivarer. De blir inte jättestora i Sverige heller tror jag.
Eller någon slags klotformat träd skulle kanske passa designmässigt, typ klotpil, silverpil etc.

Gillar klotpil väldigt mycket. Stort tack! Bra att den ör snabbväxande med.
Trädgårdsslangen är bredvid så jag får väll vattna, sen är jorden lerig och fuktig så jag hoppas det ska gå bra
Bassam

Hej

För att träden ska växa bra, så behöver vatten nå kanten av den trädkronan, på grund att sugrör lägger på kanten av trädkronan. och jorden är väldränerad för att vatten ska inte stanna längre tid på jorden annars ska sjukdom attackerar träd rötter.

H.Bassam
Insign
CITAT (Bockstensmannen @ 29-01-2015, 10:35) *

Klotpil va inge bra, dess rötter förstör rör mm. rekommenderas inte att planteras närmare än 40m från bostäder. Detta träd planteras 3m från mitt hus tyvärr
Bockstensmannen
Klotrobinia kanske? ett vackert litet träd. Den vanliga Robinian (R. Pseudoaccacia) är ju iofs rätt lurig också vad gäller rötter har jag för mig..
"Ryskt olivträd" kanske? elaeagnus angustifolia.
Annars finns ju vintergröna trevliga träd, Stenek, Hjulträd till exempel, men då får man köpa ett som redan är stort, växer långsamt =dyrt.

Gillar du lite exotisk lyxig look kan du ju sätta en väderkvarnspalm där Trachycarpus Fortunei eller T. Wagnerianus.
Antigen skydda den under den strängaste kylan, eller ha en nergrävd kruka, och sen ta in den i garage etc i dec-mars. Skall du ha den ute året om är det bäst med en större, minst 0,5m stam.
Stenungsunds torg har haft Denna palm oskyddat ute sedan juli 2012. Ett par av dom står dock extremt utsatt för vind så de ser inte ut att må så bra just nu efter flertalet stormar. Har själv en som jag planterat ut i höstas, skyddar med lite granris för rötter, flecehuva och en elvärmekabel som går igång om det blir under -7 eller ihållande långvariga kallperioder med minusgrader.

https://plus.google.com/u/0/photos/11382292...=CJ268MfP2qzVRQ
Insign
CITAT (Bockstensmannen @ 30-01-2015, 12:29) *
Klotrobinia kanske? ett vackert litet träd. Den vanliga Robinian (R. Pseudoaccacia) är ju iofs rätt lurig också vad gäller rötter har jag för mig..
"Ryskt olivträd" kanske? elaeagnus angustifolia.
Annars finns ju vintergröna trevliga träd, Stenek, Hjulträd till exempel, men då får man köpa ett som redan är stort, växer långsamt =dyrt.

Gillar du lite exotisk lyxig look kan du ju sätta en väderkvarnspalm där Trachycarpus Fortunei eller T. Wagnerianus.
Antigen skydda den under den strängaste kylan, eller ha en nergrävd kruka, och sen ta in den i garage etc i dec-mars. Skall du ha den ute året om är det bäst med en större, minst 0,5m stam.
Stenungsunds torg har haft Denna palm oskyddat ute sedan juli 2012. Ett par av dom står dock extremt utsatt för vind så de ser inte ut att må så bra just nu efter flertalet stormar. Har själv en som jag planterat ut i höstas, skyddar med lite granris för rötter, flecehuva och en elvärmekabel som går igång om det blir under -7 eller ihållande långvariga kallperioder med minusgrader.

https://plus.google.com/u/0/photos/11382292...=CJ268MfP2qzVRQ

tack men inge där som gick hem tyvärr. Palm är inte för mig och de andra var för breda/dyra/långsamma. Gillar när det är en stam och trädkrona som man kan gå under. Detta är som jag trodde, väldigt svårt.
Det jag var inne på innan jag skrev denna tråd var Alm. Men det är ett väldigt högt träd, finns det sånna som inte växer lika högt?
Huggorm
Jo, det finns massor med olika sorters alm och vissa blir betydligt mindre än den svenska. Men almsjukan gör att det inte är något bra val för tillfället.

Funderat på en rönn? Antingen en vanlig svensk eller också en ullungrönn. Väldigt tåliga träd och relativt snabbväxande. Slutstorlek bör bli ungefär vad du önskar. Silverpäron hade kanske också varit en bra kandidat.

Eller kanske en vindruveplanta som får växa på rostfria wirar som man spänner upp. Då kan man få just den form man vill.
Insign
CITAT (Huggorm @ 30-01-2015, 14:04) *
Jo, det finns massor med olika sorters alm och vissa blir betydligt mindre än den svenska. Men almsjukan gör att det inte är något bra val för tillfället.

Funderat på en rönn? Antingen en vanlig svensk eller också en ullungrönn. Väldigt tåliga träd och relativt snabbväxande. Slutstorlek bör bli ungefär vad du önskar. Silverpäron hade kanske också varit en bra kandidat.

Eller kanske en vindruveplanta som får växa på rostfria wirar som man spänner upp. Då kan man få just den form man vill.

silverpäron var för liten men ullungrönn gillar jag skarpt!! Den ska jag undersöka vidare.
Intressant ide med vindruveplantan, vart inne på liknande idéer. tåls att fundera vidare på. Tack igen!
Bockstensmannen
Silverpäron var nytt för mig, 'Nordens olivträd' läcker. smile.gif
Bassam
Hej
I affären finns flera fina konst träd, som kan tänker på dem.

H.Bassam
Bockstensmannen
CITAT (Bassam @ 31-01-2015, 11:58) *
Hej
I affären finns flera fina konst träd, som kan tänker på dem.

Precis vad jag tänkte också! naughty.gif
EvaKlemming
Ett prydnadskörsbär Accolade eller bergskörsbär. Kronan växer uppåt liksom kvastliknande. Alla borde ha ett sådant träd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon