namibia
Finns det någon som kan hjälpa mig med tips om grönsaker/örter som trivs i halvskugga... wink.gif
nina L
Dessa kryddor tål halvskuggigt läge:
gräslök
kryddkrasse
körvel
lager
libbsticka
malört
pepparmynta
persilja

Här är lite som jag saxat ur tidigare inlägg. Hoppas att det är ok???

Vissa sorters sallad - gyllene portlak har tålt en hel del skugga - även ruccola till min förvåning. Mitsuba tål också - rädisor kan tåla en del med.
Hälsar ingrid

Bladgrönsaker klarar sig kanske bättre än rotsaker. Olika löksorter kan gå bra. Och så inte för tidigt, för jorden blir inte varm lika fort där.

En del örtkryddor som Mynta och Oregano men även Malört och Libsticka går fint i skuggiga lägen.

----
Libbsticka, vaxböna och i stort sett alla sallader blir OK hos mig i skuggigare lägen.
Kan man göra ett vindstilla läge i det skuggigare området kan man åtminstone få värme som kompenserar lite för utebliven sol.

--------------------
Cilla, zon 3
Fruktträdstipset
namibia
CITAT (nina L @ 17-04-2004, 19:05)
Dessa kryddor tål halvskuggigt läge:
gräslök
kryddkrasse
körvel
lager
libbsticka
malört
pepparmynta
persilja

Här är lite som jag saxat ur tidigare inlägg. Hoppas att det är ok???

Vissa sorters sallad - gyllene portlak har tålt en hel del skugga - även ruccola till min förvåning. Mitsuba tål också - rädisor kan tåla en del med.
Hälsar ingrid

Bladgrönsaker klarar sig kanske bättre än rotsaker. Olika löksorter kan gå bra. Och så inte för tidigt, för jorden blir inte varm lika fort där.

En del örtkryddor som Mynta och Oregano men även Malört och Libsticka går fint i skuggiga lägen.

----
Libbsticka, vaxböna och i stort sett alla sallader blir OK hos mig i skuggigare lägen.
Kan man göra ett vindstilla läge i det skuggigare området kan man åtminstone få värme som kompenserar lite för utebliven sol.

--------------------
Cilla, zon 3
Fruktträdstipset

Tack för tipsen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon