Greenroom
Hej!
Anträder min första säsong som novis och växthusägare
Har byggt ett Maxi3-växthus på 10 m² med kanalplast
Tänkte köpa tillskottsvärme för att kunna börja lite tidigare. Hur mycket effekt krävs för att kunna hålla exvis 10 Grad C? 2000W?
Växthuset är utrustat med två takfönster. Kollade på sensommaren förra året och man verkar inte kunna hålla temp. på 25 Grad C med öppen dörr? Måste man sätta dit två fönster till? GÖr en fläkt bra nytta för att sänka temperaturen?

Vi tänkte plantera tomater,gurka,chili paprika,Kapkrusbär,jordgubbeplanta samt lite dill och sallad för att få lite tidigt
När planterar man ut dem och när börjar man så fröerna inne för det som ska gros inne?

På fröpåsen från Impecta för paprika och chili står det såtid feb-mars och grotid 20-40 dagar?
Vad menar man med grotid? Har det vuxit upp en liten paprika efter den tiden eller har bara fröt grott?

Beträffande belysning när man sätter fröerna inomhus-
Hur stor effekt behövs per m²?

Alla råd för "förstasäsongen emottages tacksamt så man inte gör alla fel på en gång
Bassam

Hej

Grotid betyder tiden från så till att man kan plantera dem ute, det är bra om man följer informationen som står på förpackning, för att informationen kommer från många prövar o företag har ansvar för dem, bästa växthus som man kan kontrollera fukt. grader, värme o ljus, detta kan göra på olika sätt med fönster, vrmfläkt och fukt mätare.

H.Bassam
Bockstensmannen
Hej
Har ett ungefär linkande Maxi4 på 11,5m2. Jag har dock i glas men har satt willabs bubbelplast inuti som isolering.
Jag har dock förutom en fläkt ett stort element med vattenvärme, som grunduppvärmning.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.ph...mp;d=1401965351
Byggfläkten körs mest med kalluftläge som går igång ibland och cirkulerar luften runt elementet.

Vid senaste köldknäppen när det kom snö satte jag även på värmen på fläkten (2kw) tänkte den skulle smälta snön lite snabbt så den glider av taket istället för att hålla på och sopa taket hela tiden. Dock glömde jag fläkten på i ett antal timmar, när jag kom på det så var det 18grader där inne och minus 2 ute.
Så jag tror absolut det räcker med en 2kw fläkt om det är liknande isolering som mitt med kanalplasten du hade.
Tillskottsljus vettikatten om det behövs nu, det är ju mycket ljus i växthus.
Speciellt soliga dagar, idag hade jag +12-13 grader i mitt med avstängd värme, sen när solen försvinner är det rätt mycket uppbunkrad värme i allt där så det håller sig rätt varmt i flera timmar efteråt. Mitt står inte jättebra såhärårs ens då solen inte kommer åt så många timmar (skugga)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon