Lesabre
06-02-2015, 15:10
hej
är ny här på forumet och har en liten fundering som jag hoppas någon kanske kan svara på
Det är så att jag har köpt en odligsstation med belysning och självbevattning
jag sådde för en månad sen och har fått en massa gula svampar som ligger ovanpå jorden.
jag omskolade några plantor som nu är fulla i svamp. Kan detta bero på att de får för mycket vatten då det är självbevattning eller kan det vara från såjorden och att de följde med även vid omskolningen?
Välkommen till Odla!
Jag skulle gissa på att svampsporrena kom med jorden.
Men jag undrar också om självbevattningen, gör det att jorden är för blött?
Hoppas att någon som har erfarenhet av såna odlingsstation svara....
kerstin z5-6
08-02-2015, 15:59
sporer i jord + för fuktigt, såjorden ska kännas som en fuktig men urkramad tvättsvamp på ytan , inte mer
Lesabre
10-02-2015, 13:46
ok tack för svaren
jag gjorde även ett test och satt ett frö i samma såjord fast inte under självbevattning och där har det än så
länge inte kommit svamp.
men då kankse det inte är så bra att använda självbevattning om det blir för blött?
Någon som vet om plantorna kan ta skada av dessa svampsporrer? är ganska så ny vad det gäller sådder och sånt
Hej
Jag tycker om att det är fel om man så i självbevattning krukor, för att vatten stanna länge , för att frö behöver inte mycket vatten, så kommer svamp som attackerar båda jorden o växter.
H.Bassam
kerstin z5-6
11-02-2015, 01:19
utan sjävbevattning är det lättare att hålla koll i alla fall till du har små plantor, frö suger nån ml vatten inte ens det, sen får de inte torka, bevattning av frö görs bäst med fukt via blomspruta ett par puffar vatten.
Gäller även småplant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.