Full version: Förnya recept
Fjortispower
Oj, länge sedan man skrev här. Jag var bara en liten tonåring när jag skaffade mitt alias. Hursomhaver, för att göra en längre historia kort:

Krävs det något speciellt för att förnya recept som man fick ut för ett år sedan? Jag skickade först en ansökan via mina vårdkontakter på nätet som blev avslaget. Kontaktade därefter min vårdcentral som sa att jag ska kontakta läkaren som skrev ut det åt mig. Läkaren sade sedan att nej, min vårdcentral ska fixa det åt mig! Sista gången jag kontaktade min vårdcentral sa man att nej, det är inte de som kan förnya receptet utan det är bara läkaren. Observera att jag har ringt runt i flera dagar och inte bara under en och samma dag. Vad fan håller de på med egentligen!? Jag är arg, diskriminerad och besviken. Jag känner mig otroligt frustrerad, det hela blev en katt- och råttlek av vem som är "han" men jag skiter fullständigt i vem som ska ha äran att förnya receptet, jag vill bara att de ska förnyas ju! Kära forumdebattister, vad hade ni gjort? Finns det något smidigare sätt? -cry-.gif
Natur liv
För min del är det alltid läkaren som förnyar recepten, även om det ibland sker via diabetessköterskan. Hon tar alltid nödvändiga blodprover, blodtrycksmätning, urinprov och vad som krävs för att läkaren ska avgöra om jag behöver fortsätta med mediciner.

Säkert är det olika beroende på vilken sjukdom det handlar om. Ibland räcker det kanske med en telefontid hos läkaren, andra gånger behövs ett besök med undersökning. Oavsett vilket behöver du kontakta din läkare. Min läkare arbetar på min vårdcentral, men på dig låter det som om det är två olika instanser, eller ...?
Fjortispower
Japp, två olika instanser.
Monica i Nässjö
Om det har gått över ett år så måste du ha en ny läkartid innan du får förnya receptet, sådana är reglerna har jag fått veta.
Fjortispower
Det har gått 10 månader.

Dessutom skiljer det sig från län till län. Så, åter till min fråga...
Gossen Ruda
Om din läkare inte jobbar på vårdcentralen och inte har något avtalat med dem så betvivlar jag att vårdcentralen kan förnya receptet. Det är läkarens jobb. Eller läkaren på vårdcentralen.
Eva i Skåne
Du behöver nog göra ett läkarbesök för att få nytt recept.
Specialläkare kan vara svåra att få tid till, men din vårdcentral borde ge dig en tid och sen vid läkarbesöket kan den läkaren lättare avgöra om han ska skriva ut medicinen du vill ha. Om du inte fått den sorten på vårdcentralen tidigare vill dom ju inte/får inte skriva ut utan att känna dig.
Det finns ju ett antal mediciner som inte alla läkare har behörighet att skriva ut, men skulle det vara så får dom väl remittera dig.
Hoppas det ordnar sig så du får vad du behöver.
Christa
Om jag blev bollad fram och tillbaka på det viset så skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen och fråga dom. Jag skulle tro att dom också kan kontakta den rätta instansen om du inte få rätsida på det.
rogann
Hej Fjortispower

Jag håller med Christ Du får ringa till sjukvårdsupplysningen och berätta
hur det ligger till att de skyller på varandra De måste ju veta vad som
gäller Be att dom tar reda på hur det ligger till så att du kan få hjälp
Tycker att de bollar dig fram o tillbaka när du måste få hjälp

STÅ PÅ DIG GE DIG INTE FÖRENS NÅGON KAN TA TAG I DItt

ÄRENDE!!!!!!
ankanp
Hej TS! Jag vet inte om du har fått ditt recept förnyat ännu eller om du fortfarande är i behov av en förnyelse.

Oavsett kan jag rekommendera dig att nästa gång skaffa receptet på nätet. Jag brukar använda mig av denna sida för att förnya mina recept och beställa min medicin, det fungerar hur bra som helst! Det finns även andra kliniker och apotek på nätet som du kan använda dig av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon