Mattias_Göteborg
07-02-2015, 15:25
Tjena!
Funderar lite på vilken jord som är bäst. Jag gillar hasselfors och funderar på vilken utav P-jord och grönsaksjorden som kan vara bäst.
1. P-jord innehåller mer nkp men det är även konstgödsel i p-jord och det försvinner ju rätt snabbt och då får man ju en rätt innehållslös jord?
2. Grönsaksjord är organisk men frågan är om tomaten hinner plocka upp tillräckligt med nkp eftersom nedbrytningsprocessen tar väldigt lång tid och den kanske då lämpar sig bäst för fleråriga grönsaker?
Om ni har andra åsikter eller erfarenheter av jord till tomat så tipsa gärna om det
Hej
vi vet att Tomater behöver jord som ph mellan 7 till 8, och de behöver mera Fosfor o Kalium än kväve, så jag tycker att använder planteringsjord so blandad med stallgödsel o kompost eller benmjöl.
obs
vilket sort det kommer andra kompisar o hjälpa dig.
H.Bassam
RibesRubusVitis
07-02-2015, 16:51
Mina tomater odlar jag direkt i "ko på påse". (Kallas ibland "naturgödsel".) Ingenting annat, det blir inte för starkt utan kan tvärtom behöva tilläggsgödsel mot slutet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.