Krolliljan
Queen Of Sweden
[attachment=82455:Quen_of_...igerad_1.jpg]

Är en ros jag längtar efter.
Kajsa

Queen of Sweden
Ser i mitt album att jag köpte den 2008, den finns ännu kvar, men jag har bökat runt i den rabatten så den hamnat bakom stora Riddarsporrar, jag sådde Riddarsporrar några år och fick för många och dom sattes ut kors och tvärs. Rosen blir inte så stor, just den ska man nog köpa två, tre st så man får mer effekt. Blomman är lite pionlik.
Bassam
Hej

Det är inte bra att man bara köpa växter, man måste först tänker om man har plats till dem, för att ska inte lägga under konkurrens och växa dåligt plus de ska ge lite blommor, man kan köpa men måste man tänka ge dem skötsel som behöver ( plats, jord, näring, beskärning, vatten).

H.Bassam
Krolliljan
En till medan man väntar-

[attachment=82472:Rosa_Mundi_3.jpg]
Rosa Mundi

Kajsa
CITAT (Bassam @ 11-02-2015, 18:29) *
Hej

Det är inte bra att man bara köpa växter, man måste först tänker om man har plats till dem, för att ska inte lägga under konkurrens och växa dåligt plus de ska ge lite blommor, man kan köpa men måste man tänka ge dem skötsel som behöver ( plats, jord, näring, beskärning, vatten).

H.Bassam

Så sant Bassam, men vi växttokar har ibland svårt att hejda oss. Numera åker tvivelaktiga växter ut ( som växer dåligt ) då finns plats för nytt. Rosor och klematis får jag aldrig nog av !
strandskatan
Så söt Rosa Mundi är! I något gammalt nummer av AoT har jag sett en helt betagande bild av en trädgårdsgång kantad av en Rosa Mundi-häck som just har börjat blomma.
Pauline/Sthlm
CITAT (Bassam @ 11-02-2015, 18:29) *
Hej

H.Bassam

Jag är nog mer som Kajsa. Jag tycker det är bra att bara köpa växter! So what vill inte ha någon överplanerad trädgård, mönster/sammanhang i någon mån framträder med tiden :-) när saker som passar bra i hop växt till sig lite.
Hämmas mest av liten trädgårdsyta i stan, ngt mer än 600 m2. Minus huset. Minus parkeringen. Minus osv... Men nya växthuset räknas som brukbar yta (även trägolvet bredvid bäddarna hehe)!
johanare
Visar ni andra era Queen of Sweden så ska jag inte vara sämre. Har tre stycken i en grupp och det är en god idé. Ska hitta något lite bättre än kantnepeta som kantväxt att fylla ut fötterna med. QoS blir på gott o ont lite pinnig och rakt upp..

IMG_3438.JPG

En annan favorit. Det har varit mycket snack om Munstead Wood men den är verkligen en höjdare hos mig. Har fyra stycken i olika krukor. Doften, blomman och form på buske.

IMG_3452.JPG
Krolliljan
De jag längtar mest efter är honungsrosorna. Jag har en Hybrida och två Lykkefynd.
Här Hybridan.

[attachment=82476:IMG_0001_1022.JPG]
[attachment=82477:Rosa_hel..._hybrida.jpg]
johanare
Har också en Lykkefund men de tar ett par tre år på sig innan de riktigt kommer igång.
Barnen lekstuga kommer jag få förstärka om ett par år
Krolliljan
Mina Lykkefund växer måttligt än så länge men Hybridan får jag tukta rejält.
Jag älskar honungsrosornas tid. När jag öppnar tvättstugedörren på morgonen är doften berusande. Jag satte en till vid altanen så att man kan sitta där och njuta wub.gif
Krolliljan
Aicha
[attachment=82482:Aicha_3_...igerad_4.jpg]
Krolliljan
[attachment=82503:Golden_celebration.jpg]
Golden Celebration
Krolliljan
Ja det är ju en stund till sommaren så man hinner med någon ros till.
[attachment=82524:Penny_lane_2.JPG]
Klätterrosen Penny Lane
Ser ut som en marsipanros.
Krolliljan
[attachment=82604:james_g.jpg]
James Galway
Har jag som klätterros i en båge. Jättefin ! Blommade oavbrutet in i november.
fvd
Jag skall plantera rosor i en lång rabatt i år mörkröda med doft gärna höga. Har ni några bra förslag ?
Raynyk
Vet inte om det är bra förslag men röda lite högre rosor med doft får mig att tänka på Officinalis (apotekarrosen) http://www.alltomtradgard.se/faktabank/ros...arros-21704?p=2 eller kanske Rose de Rescht http://www.alltomtradgard.se/faktabank/ros...escht-21026?p=3
Krolliljan
Jag höll själv på att köpa Munstead Wood från Flora Linnea men ångrade mig i sista stund p g a platsbrist.
Den blir i o f s bara 1 m hög.
fvd
Tack för tipsen jag kollar vidare i butikerna 1m höjd räcker bra.
Bassam
Hej

Jungfrurosor

Populärnamn: Jungfrurosor
Vetenskapligt namn: Rosa alba
Familj: Rosaceae

Typ av växt: höckros

Storlek: 1-2m höjd- 75-100bred

Zon: 1-4.

Blomma: en gång på sommar.

.Jord: näringsrik o väldränerad.

Plats: sol o halvskugga.

Plantering: behöver grop 50-50-50 cm, blanda gamla jord med plantering jord, gör pyramid på botten för att sprida rötter bra, ska lägga några cm av växter under marken, efter plantering vattna bra, täcka marken på kompost eller mark täck för att jorden behåller fukt o borta från ogräs. täcka material hoppas blir på hösten minst 15 cm hög för att skydda rötter från kyla.

Beskärning: på slutet av vår ta bort döda, tunna o klena grenar. långa grenar ska korta.
sjukdom: de har motståndare mot sjukdom, men bladlöss ofta attackera deras knoppar, så behöver du kotrollera noga och agera bra, när ser du dem.

H.Bassam

Krolliljan
En till i väntan på sommaren:

Louise Bugnet

Jag har några rugosor där Louisan är favorit.
Wasagamin är också fin. wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon