myraan
Hej!

Jag undrar om smultronet vid namn "månadssmultron rügen" (fragaria vesca var.semperflorens 'rügen'), går att odla i kruka? Eller är det bara för rabatter?

Skulle gärna odla det utomhus på altanen i sommar. Om det går att odla smultronet i kruka tar jag gärna emot tips om skötsel. Jord? Vatten? Övervintring?

Tack på förhand smile.gif
johanna_zon3
Hej! Jag odlar smultron i hinkar (bla ;-) ) och det funkar jättebra. Sorter kan jag inte rekommendera så mitt tips är att köpa olika sorter.

Här är mina hinkar. Står i plantjord och övervintrar på altanen. I år ska vi näta ordentligt för i slutet av sommaren hade fåglarna hittat smultronen.

[attachment=82467:10497023...318803_o.jpg]

[attachment=82468:10959892...185084_n.jpg]

/Johanna
myraan
Så kul! Det där såg ju jättefint ut! Jag håller på att beställa från och tänkte som sagt försöka mig på smultron i år. Vattnar du ofta? smile.gif
morgonstjerna
Har smultron i kruka, i söderläge. Än verkar de överlevt men det blev lite för torrt åt mina i somras. Blev få bär och den torkade ihop. Vattnade ungefär 1 gånger/dag.

Större kruka och kanske perlite i jorden, så kanske det går bättre. (Jag ska även prova att sätta icke-revande plantor i vanliga rabatten.) Det är ju så gott med smultron. Har du hittat några sorter som verkar bra?
Bassam
Hej

smultron plantor som säljer i affären kommer från olika sorter, så man ska fråga plantskola och de har ansvar, i somras hade jag den i vänster sidan, de levde bra men de står på fukt alltid men inte blöt, fåglarna kom och åt på
lite på frukt men jag var glad, när jag såg detta.

H.Bassam
Alex2
I somras odlade jag smultron i kruka. Hade vanlig plantjord och det funkade fint. Kunde plocka smultron ända in i oktober.
cinapuff
Rügen funkar utmärkt i krukor! Har haft bl a just den sorten i balkonglådor tidigare med mycket gott resultat! (Har även haft andra smultron och jordgubbssorter i lådor med bra skördar så sorten spelar nog ingen direkt roll.)
Det enda man bör tänka på är att vattna tillräckligt, ju mindre kärl/kruka/låda plantorna står i, desto mer vattning krävs!
Bassam
Hej

Månadssmultron kan plantera i stort kruka:

jord : det fungerar bra med vanligt jord. mullrik med ett pH-värde omkring 6,5.

Plats: solig.

gödsel: blanda med stallgödsel.

övervintra: på altan.

skydd: frukter med nät från fåglar.

vattning: de ska vattna tillräcklig lämna inte de torka, jorden ska hela tiden fuktigt men inte blöt.

kruka: ska ha hål på botten.

H.Bassam

myraan
Tack för svar! Roligt att höra att det gått så bra för er!

Jag tänkte prova med just "rugen". Blir spännande! En planta per kruka, eller fler?
cinapuff
CITAT (myraan @ 05-03-2015, 19:56) *
Jag tänkte prova med just "rugen". Blir spännande! En planta per kruka, eller fler?

Det beror helt på hur stora krukorna är, men jag brukar försöka hålla ett avstånd på ca 15 cm åt alla håll mellan mina smultronplantor så det kanske kan vara en riktlinje att gå efter.
Mickie
Inspirerande tråd! Skall också testa att odla smultron i balkonglåda i år. Vi har tyvärr sniglar och dom mumsar i sig smultronen..... Skall plantera både Rügen och en annan sort som jag ej vet namnet på. Så jag hoppas på smultron i år!
Bassam
Hej
Man behöver göra något för att fåglar ska inte attackera krukor eller pallkrage, man kan göra så lägga öl burka om kring dem, eller koppar bält omkring dem finns många metoder mot sniglar.
Obs
Ett uns av förebyggande är värt ett halvt kilo bota.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon