MrLeaf
Hejsan på er..
Nu kliar det i planteringsfingrarna igen kära vänner, och jag antar att jag inte är ensam smiley_small_hug.gif

Nu till min fråga:

Jag kommer att anlägga en upphöjd bädd, som kommer att vara isolerad underifrån samt sidorna.
Den kommer att ha innermåtten ca 180x180cm (för att jag enkelt ska kunna nå vartsomhelst vartifrånsomhelst)
Jag hade tänkt mig ett djup på 40 cm.

Jag undrar om jag i denna tillsammans kan köra lök, purjolök, morötter, palsternacka, rödbetor och eventuellt vitlök?

Har läst mig till att lök och i synnerhet purjolök är väldigt näringskrävande, medans rödbetor, morot och palsternacka inte kräver jättemycket näring mer än en schysst jord typ.
Så kan jag köra dessa tillsammans utan att rotfrukterna blir övernärda?

Och är djupet tillräckligt eller vill palsternacka och morot ha det djupare?

Tacksam för svar smile.gif

mvh och ett riktigt fint odlingsår önskar jag er!
Aqvakul
Du kan ju gödsla på extra på den delen där purjon ska vara. Så de kan nog samsas i samma odlingsbädd. Kan du göra den 10 cm djupare är det dock bättre för "pålrötterna"...
MrLeaf
CITAT (Aqvakul @ 10-02-2015, 11:54) *
Du kan ju gödsla på extra på den delen där purjon ska vara. Så de kan nog samsas i samma odlingsbädd. Kan du göra den 10 cm djupare är det dock bättre för "pålrötterna"...

Vi provar detta smile.gif

Nu ska jag bara få tag på ca 3m3 jord... biggrin.gif Så mycket planer...(växthus också...)
Scout
CITAT (MrLeaf @ 09-02-2015, 23:36) *
Jag kommer att anlägga en upphöjd bädd, som kommer att vara isolerad underifrån samt sidorna.
Den kommer att ha innermåtten ca 180x180cm (för att jag enkelt ska kunna nå vartsomhelst vartifrånsomhelst)
Jag hade tänkt mig ett djup på 40 cm.

180x180cm låter lite i bredaste laget. Man når bekvämt 60cm, därav att det ofta rekommenderas 120cm breda bäddar (vilket också råkar vara ~2 alnar). Att nå 90cm in till mitten utan att behöva ta stöd i odlingsbädden låter svårt om man inte har kopiöst långa armar.

Lökarna klarar sig nog med grundare bädd.
MrLeaf
CITAT (Scout @ 11-02-2015, 09:22) *
180x180cm låter lite i bredaste laget. Man når bekvämt 60cm, därav att det ofta rekommenderas 120cm breda bäddar (vilket också råkar vara ~2 alnar). Att nå 90cm in till mitten utan att behöva ta stöd i odlingsbädden låter svårt om man inte har kopiöst långa armar.

Lökarna klarar sig nog med grundare bädd.

Vad vet du, jag kanske är 2.05 och har riktiga aparmar biggrin.gif
Nä, men jag ska fundera över det. Jag är dock 1.76 och det känns som att jag borde nå hyfsat enkelt minst en 80cm iaf.
Sen lär den väl bli runt ~60cm hög också så sitter man på knä så tycker jag nog det borde kunna fungera.
Eller får jag lägga en bred plank över som jag kan kasa ut på. =)
Bassam
Hej

Du är duktigt att du väljer växter som kan använda av de rötter, så de är alla som du väljer har samma skötsel, med näring som ska ha mera kalium o fosfor men mindre kväve med samma väldränerad jord, o samma krävande för vatten.

Gör detta och jag säger till dig LYCKA TILL.

H.Bassam

frango
Det finns en hemsida där du enkelt kan planera din grönsaksodling online som är översatt till svenska. Den heter Smigo och finns här: Smigo

Rita upp din planering och posta här så får vi ses hur du hade tänkt.

Min layout för 2015: smigo.org/wall/frango
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon