Full version: Spiskummin
Kvickroten
jag köpte frön från Impecta och följde bara deras råd med att använda perlit och nu har dom första stråna börjat kika upp, detta ska bli intressant för att jag verkligen vill ha fröna smile.gif
-någon här som har erfarenheter av spiskummin?
Bengalow
Inte av odling nej, men som krydda. Det luktar som i min mormors oluftade kammare, och smakar unket. Jag kan inte förstå, att denna krydda blivit populär!
Kvickroten
CITAT (Bengalow @ 12-02-2015, 22:21) *
Inte av odling nej, men som krydda. Det luktar som i min mormors oluftade kammare, och smakar unket. Jag kan inte förstå, att denna krydda blivit populär!

-lukta på äkta curry?

-jag tycker personligen att det är en mycket fyllig och aromatisk krydda?

-tidigare så köpte jag in dom baskryddor som används i Curry och blandade själv och jag tycker att hur jag än gjorde så både luktade det och smakade det Dammsugarpåse så nu ska jag försöka göra det själv, den som lever får se?
Bengalow
Vi har varit på rundresa i Indien och ätit deras mat, och för några medresenärer var det inga problem. Currykryddad mat är helt OK, men när det är för mycket av spiskummin eller koriander i maten, så går jag rakt ut till WC, och gör av med det...bägge två är "sparsamhetskrydda". Liksom salt...det förstör med för mycket. Curry är gott, men där har man tonat ner innehållet av bägge delar, och får chilin att glimma.
Natur liv
CITAT (Kvickroten @ 12-02-2015, 22:13) *
jag köpte frön från Impecta och följde bara deras råd med att använda perlit och nu har dom första stråna börjat kika upp, detta ska bli intressant för att jag verkligen vill ha fröna smile.gif
-någon här som har erfarenheter av spiskummin?

Det här låter intressant. Jag har själv inga erfarenheter av att odla spiskummin, men jag använder ofta kryddan i mina hemmagjorda kryddblandningar. Jag hoppas att du berättar hur det går, för jag är också sugen på att prova. Hur har du tänkt ha dem sedan? Växthus? Fönster? Ute?
vanjalarsa
Vad spännande ! Ser fram emot att höra hur det går. Spiskummin har blivit min favoritkrydda,
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Kvickroten
mmmmm, precis provat mosa ett spiskumminfrö som kommit upp och det smakade himmelskt smile.gif tanken är att ställa ett litet växthus på min ganska stora balkong och där ska dom får gro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon