Full version: Persimon
Alex2
Hittade, till min stora förvåning, två frön i min köpta Persimon. Har ätit frukten i många många år och aldrig tidigare fått. Jag sådde och fick upp två plantor och har nu skolat om dem.

Jag använde vanlig blomjord men blir lite osäker och undrar om man kanske ska ha medelhavsjord istället? Tar tacksamt emot tips.
Alex2
En bild på min lilla planta smile.gif
Micke grön
Den ser mycket välmående ut. Vanlig blomjord kommer fungera fint.
Mickie
Jag hittade också en kärna för ett tag sedan. Blev också väldigt förvånad! Planterade den här om dagen. Jag skulle tro att helt vanlig blomjord kan funka bra. Kommer du ihåg hur lång tid det tog innan fröna grodde?
Alex2
CITAT (Micke grön @ 11-03-2015, 16:33) *
Den ser mycket välmående ut. Vanlig blomjord kommer fungera fint.

Tack!
Då låter jag blomjorden vara kvar. smile.gif

CITAT (Mickie @ 15-03-2015, 09:00) *
Jag hittade också en kärna för ett tag sedan. Blev också väldigt förvånad! Planterade den här om dagen. Jag skulle tro att helt vanlig blomjord kan funka bra. Kommer du ihåg hur lång tid det tog innan fröna grodde?

Kul och grattis till dig smile.gif. Kändes lite som att vinna på lotto.

Jag minns inte helt. Kanske 3-4 veckor?

Jag vattnar inte varje dag utan låter jorden torka lite. Däremot så sprayar jag plantan med vanligt vatten med hjälp av en blomspruta. Det försöker jag göra lite oftare.
Mickie
Tack! smile.gif
Ja, känslan var lite som att ha vunnit på ett lotteri! Jag äter ganska ofta persimoner - dom är ju så goda. Lämnade fröet att torka och det hann gå några veckor innan jag sedan planterade det, hoppas att det tålde den behandlingen.
Det är säkert bra att spraya plantan med vatten. Din ser ut att må bra så jag siktar på att göra likadant bara min kommer upp.
Tänk om man fick sköra sina egna frukter så småningom......!
Alex2
CITAT (Mickie @ 15-03-2015, 18:48) *
Tack! smile.gif
Ja, känslan var lite som att ha vunnit på ett lotteri! Jag äter ganska ofta persimoner - dom är ju så goda. Lämnade fröet att torka och det hann gå några veckor innan jag sedan planterade det, hoppas att det tålde den behandlingen.
Det är säkert bra att spraya plantan med vatten. Din ser ut att må bra så jag siktar på att göra likadant bara min kommer upp.
Tänk om man fick sköra sina egna frukter så småningom......!

Samma här! Har ätit persimoner i många många år men aldrig tidigare fått frön.

Förhoppningsvis klarade fröet sig. Jag la den i jorden direkt. Torkade bort lite kladd och sen direkt i blomkrukan.

oh det hade varit en dröm att få egna frukter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon