Full version: Jordgubbsland
rogann
Fick o köpte jordgubbsplantor i höstas Vi satte bara ner dom Vad ska vi göra när snön gått bort o landet kommer fram

Skulle vilja ha massor med tips o hjälp, så kanske det blir lite bär
P,S Har inte haft jordgubbar förut Är det svårt att få plantorna
i blom ska de ha mycket vatten????? kompiskram.gif
fvd
Vattna om det blir torka gödsla dem med gräsklipp som är det bästa (om du inte har det går det bra med ko eller hönsgödsel) håll ogräset borta. En senare fråga blir att att gallra eftersom plantorna sprider sig via revor. Du kan använda revorna till förökning genom att gräva ner dem där du vill ha dem.
Åsa, mälardalen zon 2
Ta det dock lugnt med gödsel till jordgubbar ger man mycket kväve händer det att man mest får blad och nästan inga blommor.
hanola
Gjorde ett jättefint trädgårdsland 2012 där jag bl.a. hade lite jordgubbsplantor (Corona och en sort till som jag tyvärr inte kommer ihåg). Det året hade jag gott om tid till att ta hand om detta. Har riktigt tjock lerjord så innan körde traktorn med en jordfräs bakpå och även en del brunnen hästgödsel åkte i så jag gödslade inget.

Fick en riktigt god skörd! Vattna var nog det enda jag gjorde det året. Och höll undan lite ogräs. Plantorna är dock planterade i plattor, 40x40 cm, som har ett hål i mitten så ogräsrensandet var ganska minimalt. Dock är revorna som kommer fantastiska till att ta sig ner och sätta rötter i vilken springa som helst smile.gif.

2013 blev det inte mycket gjort då jag hade en bebis.

2014: När jag tittade på mitt land så såg jag bara brännässlor, tistlar och gräs men tittade jag närmare så hittade jag mina jordgubbsplantor igen bravo.gif . Ett snabbt ogräsrensande och de var framme igen och gav oss massa fina gubbar till midsommar!

Så, vad jag ville säga var att jordgubbar är väldigt tåliga! (Säkert olika krav på olika sorter). Vattna som sagt när det är torrt och håll efter runt från ogräs. Att plocka egna solmogna jordgubbar är verkligen helt fantastiskt!!!

Lycka till!

Bassam
Hej

Du kan täcka dem på väv när blir kalt o ge dem kogödsel, för att kogödsel innehåller lite kväve o ger jord bra struktur, men ta bort väv när blommor kommer för att insekter kan pollinera blommor, och lämna inte jorden torka.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon