Hej !
Nu har mina amaryllislökar vissnat ner och blommat färdigt för denna gången. Jag undrar hur jag kan förvara dem, så att jag kan ta fram dem till nästa jul ? Har aldrig prövat att göra det förut. Ett år stod de ute i vår bod, utan att jag tänkte på det. Den löken möglade tyvärr. Men som sagt, hur gör jag med lökarna nu ? Mörkt-ljust ? Svalt-varmt ? I jord-inte i jord ?
Tacksam för svar
strandskatan
16-02-2015, 15:25
Det är nog rätt svårt att få dem att blomma just på julen igen. Om du nu sköter dem som en vanlig krukväxt till slutet av augusti när du slutar vattna, låter dem vissna ner och sedan förvarar dem mörkt och skapligt svalt till de visar livstecken (kanske i mars) och du tar fram dem igen och börjar vattna blommar de om du har tur efter några veckor.
Strandskatan, det där med att vattna känns liksom fel, är rädd att löken ska ruttna ?
Jag har lägger mina i pannrummet nu där är det torrt, jag har dem bara i en papplåda utan jord. Så fort tjälen är ur jorden gräver jag ner dem i komposten och låter dem vara där tills jag tar in dem igen. De blir bara finare för varje år som går. Det finns många sätt ibland ställer jag dem som de är i krukorna i källaren. Huvudsaken är att det inte är för ljust eller fuktigt.
strandskatan
16-02-2015, 22:08
Ber om ursäkt att jag inte läste ordentligt, trodde bara det var blomman vissnat. Nej, utan blad inget vatten förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.