koja72
Förra året köpte jag två fröpåsar med passionsbloms-frön. Utav dessa två påsar, så tog sig endast två frön sad.gif
Hur som helst, så undrar jag hur jag bäst ska sköta dessa två, som blivit ganska stora. De är väldigt glesa och "taniga". Bladen hänger lite hela tiden, men de är gröna och fina. Det känns bara som att de är fruktansvärt sköra och minsta misstag, så dör de antagligen. Jag låter båda stå ljust på fönsterbrädor över element. De torkar upp väldigt fort och jag vattnar, när jorden känns lagom torr. Vet inte om jag vågar plantera om dem, men jorden de står i nu är väldigt kompakt. Behöver alla skötselråd jag kan få, för att få dem kraftigare.
Åsa, mälardalen zon 2
Riktigt ljust och lite svalare placering skulle jag föreslå de brukar bli kraftigare och mer kompakta ifall de inte står så varmt, ovanför ett element är inte riktigt optimalt. Vet inte hur växterna ser ut så det är svårt tala om ifall de skulle må bra av omplantering men är jorden väldigt kompakt så kanske de mår bra av att planteras i krukväxtjord som innehåller små lecakulor den brukar hålla sig lite mindre kompakt.
strandskatan
De är taniga för att de fått för lite ljus och stått för varmt. Bäst är att vinterförvara dem svalt under lysrör, helst ska de ha en period på högst 12 grader för att blomma. Jag skulle stänga av elementet eller åtminstone sänka värmen, ställa dit en lampa, toppa dem och sätta sticklingarna i vatten, helst i en mörk vas, de rotar sig väldigt lätt, så får du fler plantor. Har du ingen bra vinterförvaringsplats, låt krukorna stå ute så länge du törs på hösten. Passionsblommor är tåligare än man tror, jag har en planterad i stor trälåda som stod ute hela förra vintern under tak och insvept i bubbelplast och den överlevde. Bor förstås i zon 1 och det var en mild vinter. Vänta gärna tills du fått fler svar innan du gör något, kanske får du fler tips! Lidl säljer förresten ofta passionsblommor på våren för mindre än vad du antagligen gett för fröpåsarna (jag köpte min ursprungliga planta där).
koja72
Tack snälla för svar, ska försöka att se var jag kan ställa dem. Har en garderob som är sval, men där är knappast något ljus sad.gif
strandskatan
Nej, inte garderoben !Vårsolen kommer snartfram och då fixar det sig ska du se. Har du ingen golvlampa du kan rikta in på krukorna?
Bassam
Hej

Tanig beror på att de står med lite ljus, så du behöver bjuda dem extra ljus, o jag tycker om du kan borta dem från element just nu, plus om du kan omplantera dem i blomjord som blandad med lecakulor.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon