capros aper
17-02-2015, 09:45
Hej
Jag sådde bland annat feijoa runt nyår och det tog ett par veckor för ca 10 små plantor att kom upp. Jag förvarar dom tillsammans med mina andra små, nysådda plantor (andra arter) i ett hemmagjort litet växthus (gjort av grillpinnar och gladpack) under extrabelysning. Jag håller jorden fuktig och de övriga småplantorna som förvaras i växthuset verkar må hur bra som helst. Jag ger plantorna små duschar med vatten då och då. Antalet feijoaplantor jag har kvar är nu bara 4. Ett av problemen är att några har "vält", till synes utan orsak. Jag har då märkt att stammarna verkar ha gått av för de saknar rotsystem. Plantorna är nu ca 2 cm höga och har börjat få sina första kronblad.
Någon som vet varför de välter? Jag vill inte att nåt ska hända de resterande 4 plantorna!
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2015, 11:48
För blött kanske? Ruttnar rotsystemet eller är svampangripet (eller uppätet av sorgmyggor) så välter ju plantan utan rotsystem. Jorden ska vara som en urkramad disktrasa inte så speciellt våt.
Det avdunstar väldigt lite vatten ifall man har plast och dyl över sådderna så då brukar man inte behöva duscha eller vattna speciellt mycket. Vanligaste sättet man tar död på sådder med är för mycket vatten.
capros aper
18-02-2015, 08:36
Tack för tipset, jag ska försöka hålla det lite torrare i jorden i fortsättningen! Har inte hört talas om sorgmyggor tidigare men det kan säkert stämma. Det flyger runt små svarta insekter bland växterna.
Åsa, mälardalen zon 2
18-02-2015, 09:11
Kan vara bra sätta upp lite gult klistrigt flugpapper el dyl ifall du har sorgmyggor så de fastnar där och inte flyger runt och fortsätter lägga ägg, det är ju sorgmyggans larver som äter upp rötterna. Man kan även vattna med nematoder ex.neemablom som tar död på larverna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.