Krolliljan
20-02-2015, 19:24
Vilken lång vinter
Lite dagliljebilder kanske piggar upp
[attachment=82484:Nefertiti_4.JPG]
Nefertiti
Hej
Det är jätte vacker.
H.Bassam
Säger detsamma det är vår i luften nu så snart får vi se dem på riktigt !
vanjalarsa
21-02-2015, 15:07
underbar! jag hade många dagliljor men tog bort de flesta pga att de fick en massa fula blad. vet inte vad det berodde på.
mvh vanjalarsa
Krolliljan
25-02-2015, 21:10
[attachment=82504:Canadian...patrol_3.JPG]
'Canadian Border Patrol'
Krolliljan
01-03-2015, 19:18
Jag fyller på
Daglilja Fooled me Så här såg den ut ett år. Men när jag var tvungen att flytta den och dela den fick jag riktigt kraftiga plantor som blommade riktigt ordentligt. ( inte som några andra dagliljor som jag har som kan tjura i tre- fyra år om jag flyttar/ delar dem, typ Grape Velvet)
Krolliljan
08-03-2015, 11:19
I väntan på sommaren har jag beställt några nya och i tvättstugan står några små som såddes i år.
Jag tycker egentligen mest om den gula dagliljan, den blekgula och den brunröda. Och Frans Hals, Bonanza och Sammy Russel. Det enkla i den tilltalar mig. Men de jag skickat efter och sått är spindeldagliljor. Finns ngt enkelt över dem med.
Här Frans Hals
[attachment=82531:Frans_Ha...igerad_1.jpg]
Krolliljan
04-04-2015, 07:46
Nu väntar jag på dagliljor som jag har beställt. Får ha grävhjälp i helgen för att maka plats för dem.
[attachment=82603:Heavenly...f_Engels.png]
bl a denna Heavenly Flight of Angels
Klart man väntar på våren ... förhoppningsvis ett ännu bättre "dag lilje-år"
008 red.jpg
Krolliljan
04-04-2015, 15:49
Det var en vacker daglilja
Vad heter den?
EVENING SEASHELL, en mycket storväxt sort med stora blommor 15cm
Krolliljan
04-04-2015, 22:05
Då fick man en till på önskelistan.
Eftersom jag skickat efter 7 nya sorter får jag väl skärpa till mig och vänta till nästa år
CITAT (Krolliljan @ 04-04-2015, 23:05)

Då fick man en till på önskelistan.
Eftersom jag skickat efter 7 nya sorter får jag väl skärpa till mig och vänta till nästa år

Jag tog bort en berberis häck och planterade många sorter dagliljor.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...agliljor+h%E4ckDet korsas fram många nya sorter som är jättefina.
Jag hittade mina på nätet Tradera är bra plats att söka / köp på och hitta odlare.
Våra garden center har som vanligt bara ett begränsat och enformigt sortiment.
Krolliljan
05-04-2015, 10:13
Så vackert
Jag har köpt mina lite här och där. På ngn marknad, hos Horsabäckperenner, sått själv och skickat efter på nätet.
Jag har stora bestånd av vanliga och så mer begränsat av lite ovanliga.
Just nu är jag ute efter spindeldagliljor.
http://daylily.se/index-p.html där finns mycket att beundra ... och köpa
Krolliljan
10-04-2015, 07:53
Då var första omgången av de beställda dagliljorna satta.
En till i väntan på sommaren:
Tuvdaglilja Tuvdagliljan blommar tidigast av mina dagliljor, redan i maj. Växer snabbt till en stor rugge och blommar villigt. Blomknopparna är vackra tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.