Full version: nyplanterade häckar
EvaKlemming
Hej
I höstas planterade jag en häggmispelhäck utmed vårt svarta hemska staket och en idegranshäck. Idegranshäcken är ca 60-80 cm hög men väldigt spretig. Häggmispelplantorna köptes på bar rot och är som pinnar med varsin liten rotbit, pinnarna är drygt 50-60 cm.

Hur och hur mycket ska jag beskära och när tycker ni?

idegranshäck.jpg

häggmispelhäck.jpg

Hälsningar Eva, Stockholm.

Huggorm
Om de planterades i höstas har de inte hunnit etablera sig ännu så jag skulle vänta med att beskära. Plantorna behöver löv eller barr för att samla solenergi så de kan bilda rötter på det nya odlingsstället. Kanske beskära årstillväxten med hälften eller två tredjedelar nästa vårvinter?
EvaKlemming
Tack snälla för snabbt svar. Jag hade närapå sekatören i högsta hugg när jag läste ditt svar. Det är all uppdämd trädgårdslängtan som gör att jag har alldeles för brått nu. Hälsningar Eva
eskil43
CITAT (EvaKlemming @ 21-02-2015, 19:37) *
Hej
I höstas planterade jag en häggmispelhäck utmed vårt svarta hemska staket och en idegranshäck. Idegranshäcken är ca 60-80 cm hög men väldigt spretig. Häggmispelplantorna köptes på bar rot och är som pinnar med varsin liten rotbit, pinnarna är drygt 50-60 cm.

Hur och hur mycket ska jag beskära och när tycker ni?

idegranshäck.jpg

häggmispelhäck.jpg

Hälsningar Eva, Stockholm.

Hej Eva! Tyvärr finns de ofta dåliga råd på denna sida. Vad som gäller höstplanterade barrotshäckplantor så gäller följande : Häggmispeln klipper Du till c. 15 ovan mark nu i mars eller senast första veckan i april. Samtidigt kollar Du att plantorna sitter på rätt djup i marken och att dom sitter stabilt, men Du ska vara försiktig med komprimering av blöt jord. Beträffande idegranen, som Du har köpt som krukodlade plantor, så blir Dina plantor bäst av en beskärning till c. 25 cm ovan mark, dom är så taniga att dom blir inte bra på flera år om dom inte beskäres tillbaka nu i april. Kolla att dom sitter på rätt djup och inte 'hänger i luften' efter stjällåsningen för då kan dom torka snabbare utan att Du märker detta. Idegran är extremt känslig för syrebrist i jorden så Du ska vara mycket noga med vattningen, och det betyder INTE att Du ska vattna i tid och otid som det nästan alltid rekommenderas i dag, kolla alltid fuktigheten i jorden minst engång i veckan fram till att vårvärmen kommer innan Du vattnar, om jorden är fuktig så vattnar Du naturligtvis inte, tänk likadant som när Du vattnar Dina växter i kruka. Det är då ingen som vattnar sina krukväxter på ett okontrollerat sätt, man kollar alltid fuktigheten innan man vattnar så även med växter ute. Senare på sommaren kolla helst ett par gånger i veckan, men vattna bara när det behövs. Hälsningar Eskil43
Aqvakul
Förr var man noga med att beskära första våren, numera anser de flesta experter att det är bättre att vänta med beskärningen en säsongs så att rötterna kan tillgodogöra sig mycket energi från en större bladmassa.
eskil43
CITAT (Aqvakul @ 27-02-2015, 18:35) *
Förr var man noga med att beskära första våren, numera anser de flesta experter att det är bättre att vänta med beskärningen en säsongs så att rötterna kan tillgodogöra sig mycket energi från en större bladmassa.

Hej igen. Du bekräftar bara min påstående att det sprids kopiöst men okunskap på denna sida. Dom så kallade 'experter' som rekommenderar att inte klippa vid barrots plantering har nog aldrig producerat lövfällande växter på friland och inte i containers heller. Att någon har kommit med detta påstående har nog missat en del grundläggande detaljer i dom växterna som har orsakat denna reflexson för en period av vårplanteringen med viss vegetations stadie som faktiskt nedklippning missgynnar men det är en annan historia som inte berör Evas fråga. Jag hoppas att Du läser min bok när den kommer ut för hoppningsvis till hösten, där kommer jag ta upp många av dom värsta skrönorna i dagens trädgårdsliv, framför alt om plantering, beskärning och framför alt dessa bedrövliga bevattningsråd som florerar i allamöjliga skrifter om trädgård. Jag upprepar igen att jag har en MYCKET GRUNDLIG teoretiskpraktisk kunskap om odling på grund av min 50 åriga erfarenhet av plantskola produktion på friland men även mycket stor erfarenhet av container odling sen 1965. MVH. eskil43
Aqvakul
CITAT (eskil43 @ 27-02-2015, 20:50) *
Hej igen. Du bekräftar bara min påstående att det sprids kopiöst men okunskap på denna sida. Dom så kallade 'experter' som rekommenderar att inte klippa vid barrots plantering har nog aldrig producerat lövfällande växter på friland och inte i containers heller. Att någon har kommit med detta påstående har nog missat en del grundläggande detaljer i dom växterna som har orsakat denna reflexson för en period av vårplanteringen med viss vegetations stadie som faktiskt nedklippning missgynnar men det är en annan historia som inte berör Evas fråga. Jag hoppas att Du läser min bok när den kommer ut för hoppningsvis till hösten, där kommer jag ta upp många av dom värsta skrönorna i dagens trädgårdsliv, framför alt om plantering, beskärning och framför alt dessa bedrövliga bevattningsråd som florerar i allamöjliga skrifter om trädgård. Jag upprepar igen att jag har en MYCKET GRUNDLIG teoretiskpraktisk kunskap om odling på grund av min 50 åriga erfarenhet av plantskola produktion på friland men även mycket stor erfarenhet av container odling sen 1965. MVH. eskil43

Hoppsan!
fvd
Det är rätt som Eskil säger jag har lärt mig det under åren jag var alldeles för försiktig i början. Resultatet blev irriterande glesa häckar som jag kunde titta igenom när jag satt ner på en trädgårdsstol. Många tror att man förstör genom klippning vilket är fel det främjar tillväxten man "gödslar med saxen". Idegranshäcken har inte en chans om du inte klipper den. En annan sak som jag tänker på är att du skall gödsla häckarna (om du inte redan har tänkt på det) , Mina häckar är gamla men får gödsel varje år och jag ser att de ser friska och frodiga ut om jag låter bli ser de ledsna och tråkiga tråkiga ut.
Huggorm
CITAT (fvd @ 28-02-2015, 08:20) *
Det är rätt som Eskil säger jag har lärt mig det under åren jag var alldeles för försiktig i början. Resultatet blev irriterande glesa häckar som jag kunde titta igenom när jag satt ner på en trädgårdsstol. Många tror att man förstör genom klippning vilket är fel det främjar tillväxten man "gödslar med saxen". Idegranshäcken har inte en chans om du inte klipper den. En annan sak som jag tänker på är att du skall gödsla häckarna (om du inte redan har tänkt på det) , Mina häckar är gamla men får gödsel varje år och jag ser att de ser friska och frodiga ut om jag låter bli ser de ledsna och tråkiga tråkiga ut.
Visst måste man klippa tillbaka för att få en tät häck men frågan är om man måste göra det direkt vid plantering eller om man bör vänta en säsong. Två olika ideologier och båda kanske fungerar. Och gödsling är bra, men inte i början. Gödslar man nyplanterade häckar sträcker de inte ut rötterna för att leta efter näring och då blir plantorna instabila.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 28-02-2015, 09:20) *
Visst måste man klippa tillbaka för att få en tät häck men frågan är om man måste göra det direkt vid plantering eller om man bör vänta en säsong. Två olika ideologier och båda kanske fungerar. Och gödsling är bra, men inte i början. Gödslar man nyplanterade häckar sträcker de inte ut rötterna för att leta efter näring och då blir plantorna instabila.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon