Hasse-91
Jag och min sambo har köpt ett hus, där vi har tänkt att anlägga vår första egna köksträdgård. I första hand har vi tänkt att odla potatis och morötter i det landet. Vi får tillgång till huset i april, så vi har tänkt att försöka riva upp jorden så fort tjälen har släppt i stort sett. Men när kan man tänka sej att börja odla här uppe egentligen? Vi befinner oss i odlingszon 5. Marken där vi har tänkt anlägga trädgården är sluttande neråt i västlig riktning och det är mest middags och kvällssol på tomten. När vi har mer tid över har vi tänkt att bygga ett växthus där nere också, men känns som om det blir för långt inne i odlingssäsongen innan den kan användas med tanke på byggnation.

Vad är lönt att plantera utomhus för oss? Tanken vi har är att bli mer självständig.
Snövid
Har själv zon 5 och det är svårt....
Men potatis funkar alltid. Hysta ner lite av varje och se vad som händer. Ärtor har jag också lyckats med ut, annars är det nog växthus som gäller. Hade många krukor i mitt i början och sen när det blev varmare så kunde jag flytta ut dem. Både chili, paprika och squash klarade sig fint.
Skulle tro att betor också kan passa bra i vår zon. Skall testa det nu i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon