godivaex
24-02-2015, 10:50
Hej,
Har för första gången försökt mig på att så jätteverbena. Sådd 23/1 i två odlingstråd á 6 pluggar täcktes över med en pappskiva. Stod inom hus i två veckor, sedan ut på balkongen, sedan in igen. Jippie!!!! Ett frö har grott och nu är frågan hur jag gör.
Mitt dilemma är att endast ett frö har grott i en låda á 6 pluggar. Ska jag låta lådan vara kvar under pappskivan eller ska jag ta bort skivan och låta lådan stå undr växtbelysningen? Då missar jag förmodligen att övriga gror medan den enda plantan kan växa till sig. Gör jag tvärtom så kan fler gro medan den enda plantan dör.
Hur skulle du ha gjort? Tack på förhand.
Hej
Du kan omskola den som gro när får äkta blad, ( äkta blad kommer efter kommer efter två hjärtsblad). men de andra ska försätta under skiva.
H.Bassam
Helen i Piteå Zon 5
24-02-2015, 19:26
Jag skulle ta bort pappskivan.
Efter en kylperiod ställer jag frösådden av jätteverbena direkt under växtbelysning.
Här på bloggen kan du läsa hur jag gör.
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2011/01/ve...tteverbena.html
godivaex
25-02-2015, 10:35
Ok, tack!
Ska jag ställa ut det andra tråget utomhus igen?
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2015, 10:44
Hur länge har frösådden stått ute? Har inget grott på en vecka efter första utevistelsen så ställl ut minst 1v. igen.
godivaex
25-02-2015, 11:19
Den har stått ute i två veckor.
Då ställer jag ut den 1 vecka igen.
Tack!
(Ps. Älskar din blogg Helen! Har gjort som du visat med Törnrosas kjortel och 7 av 14 frön har hittills grott. Supernöjd! Fröna har jag köpt på Tradera av en privatperson.)
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2015, 13:09
Har fröna redan stått ute 2v så kanske det räcker. Ge sådden en chans under växtbelysning och i rumstemperatur ca. 1v. eller har dom redan varit inne 1v och inte grott?
Vad roligt att du gillar min blogg

Det gläder mig mycket.
Kul att fröna från Törnrosas kjortel har grott för det är en jättefin växt både för kruka och ampel.
godivaex
25-02-2015, 19:33
Fröna har varit inne en vecka men under pappskivan. Testar att ta bort skivan och låta dom stå under växtbelysningen.
Lite retligt så har det nu grott ett till frö I SAMMA kruka som det första fröet jätteverbena. Hade ju varit lite roligare om den funnits i en annan kruka...
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2015, 21:19
Att det gror många frön i samma kruka spelar ju ingen roll eftersom du måste ju skola om plantorna då de riktiga bladen (karaktärsblanden) har vuxit fram.
Själv använder jag bara en kruka/tråg till varje frösort.
Ja, ta bort pappskivan och låt sådden stå under växtbelysning så gror det nog. Glöm inte att hålla jämnt fuktigt så att jordytan inte torkar ur och fröna dör.
godivaex
27-02-2015, 09:53
Det ska jag inte glömma. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.