Igår kväll på nyheter hörde jag att nu finns det hundar inom vården!
Och det tycker jag är mycket bra!
Under 90talet hade jag min gamla Chowchow tik med mig på mitt arbete på ett ålderdomshem och hon var mycket uppskattad av de gamla!
Ni som arbetar inom äldreomsorgen finns det hundar katter eller fåglar där?
Hur går det om någon gamling eller personal har pälsallergiker?
*Stintan*
26-02-2015, 19:16
Tror dom kallas terapihundar och är utbildade i viss mån. Dom bor inte på ädreboendet men kommer med sin ägare och besöker de äldre ett par timmar.
Eva i Skåne
26-02-2015, 20:22
Jag tror det är bra för de äldre. Nästan alla har haft relation till något husdjur under sin levnad och kan associera till dessa.
Sen kan dom ju inte få gå omkring hur som på ett boende för det finns ju de som är rädda också
Jag läste för en tid sedan "sjukhuskatten Oscar". Mycket läsvärd!
Den handlar om en katt som bor på ett sjukhem nånstans i USA och kattens relation till de sjuka.
kerstin z5-6
28-02-2015, 19:18
Anki på Öland
28-02-2015, 23:38
Här bor katter både på våra äldreboenden och gruppbostäder.
Bengalow
28-02-2015, 23:46
Jag har en nära bekant som bedriver verksamhet med just hundar i vården, speciellt äldrevården i Västmanland. Jag tror att det är idealt för äldre människor att få umgås med hundar och katter. Där finns ett oförklarligt kärleksband, som man kan ha nytta av. Att få visa kärlek till ett djur, när människor inte har tid, torde var skönt för en ensam människa!
Sedan finns det naturligtvis andra aspekter, rent fysiska, som t.ex. allergi.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-03-2015, 11:41
Jag tycker man tänker då alldeles för lite på allergier
Bengalow
01-03-2015, 12:20
Kanske det, men jag får inte utslag av hundar. Katter däremot klarar jag inte. Och vissa blommor. Men visst tänker man på detta, Elisabeth. Det finns ju knappt en lokal längre, där du får ta in en hund, eller? Och vi stackars rökare har ju knappt existensberättigande längre..."-bunta ihop dom och slå ihjäl dom!" som salig Lars Ekborg en gång sade.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-03-2015, 11:41)

Men tänk så underbart det är för gamla att få klapp en hund eller katt eller tala med en fågel!
De gamla får ofta bara sitta där utan någon att tala med,då är ett djur värdefull för den gamle!
kerstin z5-6
01-03-2015, 18:45
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-03-2015, 11:41)

besöks/ boende djuren går inte in till allergiska äldre, såklart finns även särsklilda avdelningar utan krukväxter och husdjur.
Gossen Ruda
02-03-2015, 14:49
Allergier tillhör väl mest ungdomen?
Bengalow
02-03-2015, 15:26
Mig veterligen, så harr äldre betydligt svagare immunförsvar, och drabbas oftare av allergier. Ungdomar drabbas av intoleranser som är medfödda, genetiska.
Jag hade inga svårigheter att umgås med t.ex. mormors katter när jag var yngre, men nu klarar jag det inte. Motvilja mot dessa kanske påverkar mig, men röda, rinnande ögon när jag varit i samma rum som en katt är kanske för svagt bevis...
mullkärringen
12-03-2015, 18:14
Jag jobbar inom äldreomsorgen och har haft med mina hundar på jobbet i 20 år till dom boendes glädje. På 20 år har jag heller aldrig stött på någon boende med pälsdjursallergi.
Vissa chefer tillåter att dom anställda tar med sina hundar/katter och vissa har som policy att bara utbildade vårdhundar får besöka enheterna med det kostar ca 500kr/timmen så dom besöken brukar tyvärr bli få.
Många anhöriga tar med sina hundar och vissa boende har haft katter vilket tyvärr inte varit det bästa för katterna då rummen är väldigt små och många äldre blir ju dåliga och klarar inte av att aktivera/sköta katterna på bästa sätt.
Man ser verkligen hur dom boende lyser upp och blir gladare av att ha en hund tassande runt på avdelningen, många dementa blir lugnare och mindre ångestfyllda och vissa som tidigare inte vill komma ut från sina rum kommer gärna ut när hundarna är med. Jag ser bara positiva effekter av djur inom vården!
CITAT (mullkärringen @ 12-03-2015, 18:14)

Jag jobbar inom äldreomsorgen och har haft med mina hundar på jobbet i 20 år till dom boendes glädje. På 20 år har jag heller aldrig stött på någon boende med pälsdjursallergi.
Vissa chefer tillåter att dom anställda tar med sina hundar/katter och vissa har som policy att bara utbildade vårdhundar får besöka enheterna med det kostar ca 500kr/timmen så dom besöken brukar tyvärr bli få.
Många anhöriga tar med sina hundar och vissa boende har haft katter vilket tyvärr inte varit det bästa för katterna då rummen är väldigt små och många äldre blir ju dåliga och klarar inte av att aktivera/sköta katterna på bästa sätt.
Man ser verkligen hur dom boende lyser upp och blir gladare av att ha en hund tassande runt på avdelningen, många dementa blir lugnare och mindre ångestfyllda och vissa som tidigare inte vill komma ut från sina rum kommer gärna ut när hundarna är med. Jag ser bara positiva effekter av djur inom vården!
Helt underbart!
När jag hade min hund till mitt arbete på ålderdomshemmet 1995 så var det en av personalen som var allergisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.