Berenur
Hej!

Jag har precis flyttat till ny lägenhet och tänkte då köpa in en massa roliga och nyttiga växter.
Det hade dock varit kul att veta lite mer om dem jag redan har, så jag undrar om någon har möjlighet att hjälpa mig sätta namn på bilderna nedan. Jag tror dock jag har koll på att några av dem heter Hibiskus och Ampellilja, men resten? smile.gif

Jag skulle gärna också vilja ha ett skötseltips angående mina nyinköpta växter (bilden med fredskallorna, murgrönan och svärmorstungan). Som ni ser så står de alla i plastkrukorna jag köpte dem i. Jag antar att jag kan sätta dem direkt på ett fat så funkar det, men det är ju inte så snyggt. Nåt tips? Jag vet att detta är superenkla frågor för de flesta.... men jag är novis, men lär mig snabbt! smile.gif

/ S

[attachment=82496:11.jpg]
[attachment=82497:22.jpg]
[attachment=82498:33.jpg]
[attachment=82499:44.jpg]
[attachment=82500:55.jpg]
[attachment=82501:66.jpg]
[attachment=82502:77.jpg]
zaaritha
2 = Palettblad
3= Haworthia
6= Ampellilja
7= Kalla +Bajonettlilja
Trampendal
Den första ser ut som en kalanchoe (våreld, höstglöd).
Berenur
Tack för svaren! smile.gif

Jag bifogar en bättre bild på den ena växten, kanske lättare att se då.
Trampendal
CITAT (Berenur @ 28-02-2015, 00:27) *
Tack för svaren! smile.gif

Jag bifogar en bättre bild på den ena växten, kanske lättare att se då.

Ser fortfarande ut som kalanchoe.
Om den var min skulle jag klippa ner alla långa, glesa grenar så att hela växten blir som den senaste bilden. smile.gif
Berenur
Hmm... ja, men då har du säkert rätt! smile.gif
Hur hårt kan man klippa den? Hur får man den att blomma?
Jag har haft den i många år och aldrig sett en enda blomma!
Trampendal
CITAT (Berenur @ 28-02-2015, 01:26) *
Hmm... ja, men då har du säkert rätt! smile.gif
Hur hårt kan man klippa den? Hur får man den att blomma?
Jag har haft den i många år och aldrig sett en enda blomma!

Klipp den hårt, till 5-10 cm.
Hur man får den att blomma vet jag inte, men näring kan ju inte skada.
Berenur
Då ska jag prova det! smile.gif
fifimar
Mina kalanchoe blommar när jag låtit dom vara länge nog hahahaha!! Tråkigaste växten ever, den älskar att bli bortglömd!
trollliza
Nr 4 liknar min "blomstervagga". Just nu är den nedklippt i topparna för rotning av skott.
[attachment=82575:20150325...360x640_.jpg]

[attachment=82574:20150325...360x640_.jpg]
Berenur
CITAT (fifimar @ 18-03-2015, 16:30) *
Mina kalanchoe blommar när jag låtit dom vara länge nog hahahaha!! Tråkigaste växten ever, den älskar att bli bortglömd!

Jag får försöka att glömma bort den ett tag då! wink.gif

CITAT (trollliza @ 25-03-2015, 13:40) *
Nr 4 liknar min "blomstervagga". Just nu är den nedklippt i topparna för rotning av skott.

Ja, den var väldigt lik, i alla fall färgmässigt! Jag sökte lite på nätet på "blomstervagga", och det verkar som att det är en växt som växer "uppåt", till skillnad från min som gärna brer ut sig längs marken. Men jag gillade din... jag ska försöka få tag i en!
trollliza
CITAT (Berenur @ 25-03-2015, 23:57) *
Jag får försöka att glömma bort den ett tag då! wink.gif
Ja, den var väldigt lik, i alla fall färgmässigt! Jag sökte lite på nätet på "blomstervagga", och det verkar som att det är en växt som växer "uppåt", till skillnad från min som gärna brer ut sig längs marken. Men jag gillade din... jag ska försöka få tag i en!

Har skott på rotning nu om du är intresserad.
[attachment=82578:20150325...360x640_.jpg]
Berenur
CITAT (trollliza @ 26-03-2015, 09:21) *
Har skott på rotning nu om du är intresserad.

Gärna...men..jag bor i Karlskrona.. inte så stor chans att du bor i närheten va?
trollliza
CITAT (Berenur @ 26-03-2015, 18:50) *
Gärna...men..jag bor i Karlskrona.. inte så stor chans att du bor i närheten va?

Tyvärr inte bor mot Göteborgshållet.
Tror ändå att de e en likadan växt som min. När jag flyttade hade jag inte tid för den. Så den växte iväg i långa rankor. Tog och klippte toppskott på den och satte i vattenglas för rotning. De får rötter fort o har sedan hållit den kort klippt för att ta nya skott på den.
Eva i Skåne
bild 5 tycker jag ser ut som en hibiskus. Sol och näring (kanske ny jord?) så får du härliga blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon