Full version: Tramptåliga växter?
femifamiljen
Jag ska göra en enkel liten köksträdgård. Jag ska egentligen bara flytta mina pallkragar till en ny plats och bygga en arbetsbänk som kommer användas både till plantering och vid grillning så grillen också ska stå där.

På den nya platsen har det stått en gammal uteplats som vi rivit, så just nu är det en något urgrävd rektangel med sand. Det kommer att vara ganska trångt mellan pallkragarna, men såpass att det går att sitta och rensa mellan dem.

Det jag klurar på är vilket underlag jag ska ha. Vill inte ha grus, det har vi på resten av gården och jag hatar att gå och rycka ogräs där. Vill inte ha plattor som ligger tätt och som det sticker upp enstaka grässtrån mellan. Inte gräs. Det jag är inne på nu är om man kan lägga trampstenar och med några tramptåliga låga växter runt om, såsom timjan eller liknande. Vad tror ni om det, och har ni andra bra växter som tål att klivas på då och då?
Natur liv
Trampnarv rekommenderar jag varmt. Det har vi planterat på jobbet och trots att barnen klämmer, rycker, trampar osv på det så överlever trampnarven och brer dessutom ut sig friskt. Jag har själv funderat på att ha det mellan mina odlingslådor vid torpet.

När jag handlade de första plantorna till jobbet berättade en herre på plantskolan att han hade det på stallbacken och att det var den enda växten han hittat som tålde hästarnas hovar.
femifamiljen
Tack, har läst om trampnarv och tänkte slå till på det när jag såg att någon klassade det som ogräs nästan, då det sprider sig överallt tydligen. Men hör gärna om fler har den erfarenheten innan jag bestämmer mig smile.gif Jag vill ju gärna att det breder ut sig, men inte i hela trädgården =)
Gossen Ruda
Det beror nog lite på växtplatsen men för det mesta är trampnarv en pest. Fröna sprids ohämmat.
Jubbe063
Gråtimjan, citrontimjan etc funkar bra tycker jag
Mickie
Och backtimjan - men välj i så fall en lågväxande sort. Sådde frön av backtimjan men den blev ganska hög. Däremot hittade jag i plantskolan en riktigt låg variant som funkar utmärkt att gå på.
Bassam
Hej

jag tycker om att Åkertistel Cirsium arvense passar också.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon