Gossen Ruda
26-02-2015, 22:03
Det börjar bli vanligare och vanligare när man köper en lite dyrare pryl att man skall lämna namn och adress. Nu sist skulle jag även lämna mailadress så skulle det komma ett mail som jag skulle besvara för att få tre års garanti. Nu har det inte kommit något mail så tjejen har kanske skrivit fel. Men inte 17 skall man behöva lämna ifrån sig en massa personliga uppgifter? Garantin följer ju prylen så mitt namn är oväsentligt. Det borde räcka med ett kassakvitto. Synpunkter?
*Stintan*
26-02-2015, 22:10
Dom vill väl kunna skicka en massa reklam till dig.
Gossen Ruda
26-02-2015, 22:18
Troligen.
Natur liv
27-02-2015, 08:36
Jag har också tänkt lite på att man måste lämna sina personuppgifter vid inköp. Ibland kan det vara statens intressen, som när jag köpte teve och blev bombarderad med uppmaning om att betala teve-avgift. Jag nonchalerade alla brev, men sambon tröttnade och kontaktade Radiotjänst (eftersom han betalar teve-avgiften).
Men oftast är det privata företag som vill sprida sin reklam och för att slippa reklam har jag varit tvungen att ha en "skräpmejladress" och ett telefonnummer på kontantkort. Inte räcker det med NIX och att avsäga sig reklam. Företagen tycker tydligen att de har monopol på internet och post.
Jag undrar vem som städar i syberspace ...
*Stintan*
27-02-2015, 08:50
Hatar reklam per post och faktiskt sluppit det mesta genom att ha en lapp ovanför brevinkastet. Men på sista tiden har det drällt in en hel del och det därför att företagen insett att vi är många som satt upp en lapp och nu istället trycker dit mottagarens namn på reklamen vilket gör att posten måste stoppa det i lådan. Så nu känns det som om man är tillbaka på ruta ett. Handlar man på nätet får man räkna med att det sen kommer reklam. Urdumt!
Huggorm
27-02-2015, 14:09
I Sverige har vi ju ett system där försäljaren står för garantin men så är det inte i alla länder. På vissa ställen måste man kanske skicka in de där papprena själv för att få sin garanti, det är i alla fall min teori.
Gossen Ruda
27-02-2015, 14:32
Jo, jag skall kolla med Konsument Göteborg nästa vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.