|
skalman
17-04-2004, 07:06
Hjälp! Vi har övertagit en odlingslott, där komposten till säkert 90% består av allehanda ogräs. Går det att använda komposten till jordförbättring eller är det lika bra att bränna upp innehållet? //Pia
Hannele
17-04-2004, 08:38
Jag har en hög bakom komposten med ogräs, nån gång blir det också bra jord. Det funkar utmärkt ha i botten på nya odlingar.
Hannele--> Lägger du alltså ditt ogräs i en speciell kompost? Fungerar det att lägga all slags ogräs där? Men du använder bara den jorden i botten, eller blir den så småningom helt ogräsfri? I somras testade jag att lägga alla maskrosor i en svart sopsäck där de verkligen fick koka hela sommaren i solen. På hösten la jag den härliga stinkande sörjan på komposten och nu när jag har blandat ihop det med det andra i komposten ser det faktiskt riktigt bra ut! Nog borde väl de flesta maskrosfrön ha avlidit efter en sådan behandling? Fast det återstår ju och se när jag sprider ut komposten på landen... Sanna
Det finns väldigt mycket diskussioner om ogräs i komposten. Det som jag är mest försiktig med är rotogräs tex kirskål. Rotogräsen skulle teoretiskt sätt kunna börja växa i en långsam kompost. Det ser du isåfall. Det andra som jag har respekt för är maskrosorna, det kan du inte se... De flesta fröogräs är lätta att dra upp, så de spelar ingen roll.
Jag hade nog chansat på att använda det och varit flitig med att luckra så att inga maskrosor hunnit etablera sig
Men vad du gör är ditt beslut
CITAT (sanna @ 17-04-2004, 13:00) I somras testade jag att lägga alla maskrosor i en svart sopsäck där de verkligen fick koka hela sommaren i solen. På hösten la jag den härliga stinkande sörjan på komposten och nu när jag har blandat ihop det med det andra i komposten ser det faktiskt riktigt bra ut! Nog borde väl de flesta maskrosfrön ha avlidit efter en sådan behandling? Fast det återstår ju och se när jag sprider ut komposten på landen... Du rapporterar väl
Bettson
19-04-2004, 10:35
Sätt in en elektronisk termometer i er kompost så har ni fått en nytt intresse. Att få upp temperaturen kring 70 grader några dagar för att senare hålla den på en sjummen nivå så länge som möjligt är det mål man har om komposten skall vara ren.
Mestadels så är de flesta frön, inte alla döda om ni fått upp komposten i rätt temperatur. Vad jag däremot skulle vara försiktig med är mögelangripna blad. Dessa bränner jag själv och lägger inte i komposten.
Långsamma komposter som inte omsätts utan ruttnar har man problem med ogräs.
anders_skåne
19-04-2004, 12:18
Hej !
Jag har nog en långsam kompost, där verkar inte hända så värst mycket, hur gör man för att få rejäl fart på den, finns det nåt bra knep.
mvh anders
Ingrid på Västkusten
19-04-2004, 14:56
Blanda i färsk hästgödsel, eller färskt gräsklipp :-) vad Du har mest utav. Pinka ordentligt också i komposten. Kväve sätter fart på den!
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
19-04-2004, 23:33
Här mellan hyreshusen finns några små odlingslotter och där står även en sån där svart kompostbehållare. Under våren har jag hämtat finfin kompostjord ur den ena tömningsluckan, men när jag idag lyckats gräva fram den andra luckan ur all bråte som lagts upp mot den fann jag att komposten på den sidan var full av rötter!
Hart någon något tips om varför det kan ha blivit så, och vad jag ska göra åt det? Det är ju många som lägger saker i komposten, och långt ifrån allt är lämpligt (nyligen låg där en tom jordsäck, idag plockade jag bl a ur en gammal 5 1/4-tumsfloppy), så nog slängs det ogräs där alltid. Är bästa metoden att helt enkelt ta ur jorden med rötter och allt och sålla? Men varför var det bara rötter på ena sidan?
anders_skåne
20-04-2004, 11:30
Tack för tipset Ingrid ! Jag ska pinka rejält på den så får vi se vad som händer, komposten alltså. mvh anders
Om kompostbehållaren står med nät i underkant på marken är det säkert träd som varit smarta nog att skicka sina rötter dit.
Jag har flera öppna komposter men den finaste mullen längst ned har jag inte hjärta att ta. Dit har trädens rötter sökt sig och inte vill jag kapa dem. Jag får nöja mig med den lite mindre processade komposten längre upp.
Anders - om din kompost är torr kan den utöver Ingrids kvävetips också behöva vattnas. Jag häller i en slatt varmvatten i bunken med matresterna om jag ska kompostera mycket torrt som bröd och annat, och det gör att torra kompostvaror + löven jag lägger i som mellanlager komposterar snabbare.
CITAT (anders_skåne @ 20-04-2004, 12:30) Tack för tipset Ingrid ! Jag ska pinka rejält på den så får vi se vad som händer, komposten alltså. mvh anders  Du glömmer väl inte att dokumentera?
CITAT (Ella @ 18-04-2004, 17:30) Du rapporterar väl  Åh Ella! Först nu såg jag din fråga! Självklart ska jag meddela hur det går med maskrossörjan! Har börjat lägga ut komposten och än ser det lugnt ut i landen... Sanna
anders_skåne
21-04-2004, 07:01
Ok Cilla, jag ska se till att vattna den när jag kommer hem, den är nog rätt torr tror jag, där är mest löv i den ännu så länge. Sanna, jag lovar att dokumentera och lägga ut bilderna på min sida, på komposten alltså, *skrattar* mvh Anders
Tack, Anders! Det ska bli kul att se den. Komposten, alltså. Sanna
Susanne i Linköping
21-04-2004, 12:33
Cilla är en klippa men tyvärr var jag otydlig i min fråga. Rötterna i vår kompost kommer uppifrån, är tunna och vita men många. Komposten står på betongplattor. Lådan är svart men det finns en del glipor där det kommer in ljus, vilket gör att det växer en del kvickrot inuti. Gissningsvis är det sådana rötter som tittar fram i tömningsluckan, att det inte finns några på andra sidan gissar jag nu att beror på att jag regelbundet tömt kompost genom den luckan, det har då oftast inte funnits någon kompostjord för rötterna att söka sig ner i. Jag får väl hämta hit jordsållet från kolonistugan.
Anders!
I ditt sista inlägg berättade du för mig varför din kompost är så långsam. Jag ska förklara... Det viktigaste för att få en effektiv kompost som inte luktar illa är blandningen mellan kol och kväve eller med lättare ord, blandningen mellan färskt och gammalt material.
Du skulle kunna gravä ned skalrester och sånt i komposen så ökar du mängden kväverikt material. Har du sedan dessutom en skadedjurssäker behållare så kan du även gräva ner kokta grönsaker, potatis, ris och bröd.
Det effektivaste sättet för dig att få fjutt på komposten skulle egentligen vara att flytta en hel del material tilfälligt till en säck och sedan efterhansd som du lägger i kväverikt lägga lite av det gamla ovanpå och så vidare. Det viktigaste i den behandlingen är att köksavfallet alltid ska vara övertäckt, annars kan man få massvis med flugor och det är ju inte så kul.
Men det är ju upp till dig hur mycket jobb du vill lägga på komosten.
Lycka till och som sagt var berätta gärna vidare.
anders_skåne
11-05-2004, 13:46
Så nu har jag följt alla råden jag fått , jag har blötat ner komposten med både vatten och annat, plus att jag rört om och det verkar som att den har satt fart så tack för alla goda råd.
mvh anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|