|
Jubbe063
27-02-2015, 10:40
Läst.
Aqvakul
27-02-2015, 10:44
CITAT (Gita @ 27-02-2015, 10:34)  Ler igenkännande....
Bengalow
27-02-2015, 13:26
Det är synd om stackars Harrison - nu försöker han till yttermera visso göra sig till martyr, för sina bisarra åsikters skull: "-Ingen förstår mig!". Han och Kristian Gerner placerar jag i samma båt - gärna långt ute på Atlanten, utan åror...
Gossen Ruda
27-02-2015, 13:56
Jag känner inte denne Harrison men om det han skriver är sant så är det bara att beklaga. Det finns en historielöshet som breder ut sig i samhället och istället lär man sig en massa dumheter på nätet, utan att kontrollera fakta först. Vi hade en medlem här förut som var helt övertygad om att det var fejk att USA hade placerat folk på månen. Hon hade sett det i en film. Att det var filmen som var fejk kunde hon inte fatta.
RibesRubusVitis
27-02-2015, 17:41
Inte heller jag känner honom, men kan däremot omvittna att han beskriver situationen alldeles korrekt. Efter några år som studievägledare på universitetet känner jag igen bristerna i såväl språkfärdighet som historiekunskaper. Detta var för mer än tjugo år sedan, men inget talar för att läget ändrats till det bättre.
Pauline/Sthlm
27-02-2015, 22:28
CITAT (Bengalow @ 27-02-2015, 13:26)  Det är synd om stackars Harrison - nu försöker han till yttermera visso göra sig till martyr, för sina bisarra åsikters skull: "-Ingen förstår mig!". Han och Kristian Gerner placerar jag i samma båt - gärna långt ute på Atlanten, utan åror... Ursäkta, jag får inte i hop denna din kommentar med den länkade texten. Vill du expandera? (om slutklämmen : sedan ska man kanske inte vara så elak om folk, men kvickt var det...)
Trampendal
28-02-2015, 00:36
CITAT (Bengalow @ 27-02-2015, 13:26)  Det är synd om stackars Harrison - nu försöker han till yttermera visso göra sig till martyr, för sina bisarra åsikters skull: "-Ingen förstår mig!". Han och Kristian Gerner placerar jag i samma båt - gärna långt ute på Atlanten, utan åror... Hur kunde du komma fram till det? Känns som om vi inte läst samma text.
malarmaster
28-02-2015, 08:36
CITAT (Bengalow @ 27-02-2015, 13:26)  Det är synd om stackars Harrison - nu försöker han till yttermera visso göra sig till martyr, för sina bisarra åsikters skull: "-Ingen förstår mig!". Han och Kristian Gerner placerar jag i samma båt - gärna långt ute på Atlanten, utan åror... denna kommentar förstår jag inte... Du läste väl hela harrisons inlägg? Att han förfasar sig över dagens studenters totala brist på allmänbildníng får vi nog skriva på skolsystemets bristande undervisning,jag känner också igen hans resonemang då jag i diskussioner med ungdomar,även sådana som kallar sig välutbildade,lärare m.m saknar den viktiga allmänbildningen. historia är ett av de viktigaste ämnena men numera satt på undantag. Dick harrison är av mig en uppskattad historiker,jag läser hans böcker med stor behållning och delar hans syn på att vet man inte sitt förflutna,sin kulturs förflutna får man svårt att komma framåt också. En historisk parallell är ju nazitysklands framväxt under 30-talet,en liknande sker nu under Putin i ryssland. Skall vi upprepa de misstag som begicks när man inte i tid stoppade Hitler och hans krav? Eller skall vi lära av historien och sätta ner foten? Ulf
Bra skrivet tycker jag! Tyvärr är det så att många känner sig kränkta av det minsta möjliga småsak! Typ den glada kinesen på Kinapuffar. Befängt!
CITAT (Trampendal @ 28-02-2015, 00:36)  Hur kunde du komma fram till det? Känns som om vi inte läst samma text. Jag är inte så säker på att Bengalow överhuvudtaget läst texten. Problemet för honom är troligen att Dick Harrison (och även jag som lagt ut länken) värderingsmässigt befinner sig ganska långt från Bengalows egna unkna kommunistvärderingar. Gita
Bengalow
28-02-2015, 12:29
Tiger och vänder blad...
Halaj! Ja, det var en bra text. Men uppenbarligen för lång för de flesta, eftersom de inte verkar ha läst hela. Hade de gjort det hade de förstått att den inte handlar om historielöshet eller brist på allmänbildning, utan lättkränkthet. Eller så har folk problem med läsförståelse, jag vet inte. Det finns ju fler än Harrison som har uppmärksammat det här fenomenet: http://www.bokborsen.se/David-Eberhard/Ing...as-Land/4624292Det är ett problem att folk, så fort en diskussion inte går deras väg, drar kränkhetskortet. Och att alla verkar vara överens om att det måste respekteras av alla, till varje pris. Det spelar ju ingen roll vad som diskuteras, det finns alltid någon som känner sig kränkt. Det gör ju att fler och fler diskussionsämnen blir No-go-zoner. Saker som behöver diskuteras i den allmänna debatten. //T
*Stintan*
28-02-2015, 13:08
Varför behöver somliga läsa långa avhandlingar för att se verkligheten som dessutom ständigt upprepar sig? Sen sätter man sig på sina höga hästar och använder sig av härskarmetoder för att förringa andras åsikter även om dessa är närmare verkligheten. Det är lite som att uppfinna hjulet för jag vet inte vilken gång i ordningen och samtidigt hävda/tro att andra inte vet om att det funnits hur länge som helst.
Situationen är inte ny och den där Harrison är inte den förste som kommit till insikt. Skoj att några fler äntligen gjort det också.
Bengalow
28-02-2015, 13:17
Stintan! En sjusärdeles bra sammanfattning!
CITAT (*Stintan* @ 28-02-2015, 13:08)  Varför behöver somliga läsa långa avhandlingar för att se verkligheten som dessutom ständigt upprepar sig? Sen sätter man sig på sina höga hästar och använder sig av härskarmetoder för att förringa andras åsikter även om dessa är närmare verkligheten. Det är lite som att uppfinna hjulet för jag vet inte vilken gång i ordningen och samtidigt hävda/tro att andra inte vet om att det funnits hur länge som helst.
Situationen är inte ny och den där Harrison är inte den förste som kommit till insikt. Skoj att några fler äntligen gjort det också. Ursäkta mig, men hur står det till med dig egentligen? Jag och många med mig tycker att Harrisons krönika är intressant och dessutom ytterst viktig. Skulle man inte kunna tänka sig att du någon gång avstår att spy din bittra galla över sånt du inte kan eller vill ta dig och låta oss andra föra en balanserad och viktig diskussion. Du behöver faktiskt inte kommentera allt, speciellt som du har svårt att hålla en sansad kritiskt ton. Och det där med långa avhandlingar, de allra flesta klarar att läsa en eller två sidor text utan att få spader. Fast det är ju klart, du behöver ju så klart inte läsa, du säger dig ju ha alla insikter redan innan, detta oberoende av vad saken gäller. Det samma gäller din själsfrände Bengalow. Gita P.s Jag lägger ner för nu och för att du Stintan ännu en gång tagit död på en intressant diskussion D.s
CITAT (Gita @ 28-02-2015, 14:12)  Ursäkta mig, men hur står det till med dig egentligen? Jag och många med mig tycker att Harrisons krönika är intressant och dessutom ytterst viktig. Skulle man inte kunna tänka sig att du någon gång avstår att spy din bittra galla över sånt du inte kan eller vill ta dig och låta oss andra föra en balanserad och viktig diskussion. Du behöver faktiskt inte kommentera allt, speciellt som du har svårt att hålla en sansad kritiskt ton. Och det där med långa avhandlingar, de allra flesta klarar att läsa en eller två sidor text utan att få spader. Fast det är ju klart, du behöver ju så klart inte läsa, du säger dig ju ha alla insikter redan innan, detta oberoende av vad saken gäller. Det samma gäller din själsfrände Bengalow. Gita P.s Jag lägger ner för nu och för att du Stintan ännu en gång tagit död på en intressant diskussion D.s Mycket bra krönika och borde läsas av många! Men inte skall du skylla på Stintan när du inte själv kanske klara av att diskutera utan dina spydigheter mot såna som du inte tycker om här? Ansvaret är ditt eget!!!
*Stintan*
28-02-2015, 14:46
CITAT (Gita @ 28-02-2015, 14:12)  Ursäkta mig, men hur står det till med dig egentligen? Jag och många med mig tycker att Harrisons krönika är intressant och dessutom ytterst viktig. Skulle man inte kunna tänka sig att du någon gång avstår att spy din bittra galla över sånt du inte kan eller vill ta dig och låta oss andra föra en balanserad och viktig diskussion. Du behöver faktiskt inte kommentera allt, speciellt som du har svårt att hålla en sansad kritiskt ton. Och det där med långa avhandlingar, de allra flesta klarar att läsa en eller två sidor text utan att få spader. Fast det är ju klart, du behöver ju så klart inte läsa, du säger dig ju ha alla insikter redan innan, detta oberoende av vad saken gäller. Det samma gäller din själsfrände Bengalow. Gita P.s Jag lägger ner för nu och för att du Stintan ännu en gång tagit död på en intressant diskussion D.s Det inlägget säger faktiskt mer om dig än om mig. Jag har väl samma rätt som du att skriva inlägg och ha en åsikt. Att du sen ser dig nödsakad att bemöta precis allt jag skriver med påhopp är faktiskt inte mitt problem. Bitterhet ligger inte för mig för den delen.
CITAT (*Stintan* @ 28-02-2015, 14:46)  Det inlägget säger faktiskt mer om dig än om mig. Jag har väl samma rätt som du att skriva inlägg och ha en åsikt. Att du sen ser dig nödsakad att bemöta precis allt jag skriver med påhopp är faktiskt inte mitt problem. Bitterhet ligger inte för mig för den delen.
RibesRubusVitis
28-02-2015, 17:25
CITAT (*Stintan* @ 28-02-2015, 13:08)  Situationen är inte ny och den där Harrison är inte den förste som kommit till insikt. Skoj att några fler äntligen gjort det också. Om du och andra med dig, hade läst hela texten så hade ni förstått att det är just det den är! Ny. Jag var tvungen att leta upp den här igen då jag funderat mycket på politisk korrekthet. För om jag har fattat det hela rätt är man inte PK om man "kränker"? Vill någon förklara för mig är jag jättetacksam. Jag har svårt med att läsa och förstå det abstrakta men är väldigt villig att lära mig och utvecklas som människa.
*Stintan*
24-03-2015, 12:20
Du kan knappast uttala dig om ifall andra läst hela texten eller ej.
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2015, 12:20)  Du kan knappast uttala dig om ifall andra läst hela texten eller ej. Jo det kan jag. Du säger att du inte behöver läsa och flera andra skribenter tror att den handlar om dålig historiekunskap. Detta sammanfattas på ett utmärkt sätt av Tapio på sidan 1. Där kan ni som inte kan eller vill läsa det hela få en kort resume.
*Stintan*
24-03-2015, 15:36
Du har inte en susning om vad andra tror Betackar mig för dina spekulationer. Det händer ganska ofta att jag läser en text och sen kan konstatera att jag inte hade behövt läsa den då det mesta känns igen sen tidigare. Sen tolkar vi naturligtvis texter olika. Märkvärdigare än så är det inte. Du kan alltså näppeligen avgöra eller veta vilka som läst texten eller inte. Finns inte mycket nytt i den texten som inte skrivits a andra tidigare. Gå o käka lite hjortronsylt istället för att läsa in sånt som inte står.
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2015, 15:36)  . Finns inte mycket nytt i den texten som inte skrivits a andra tidigare. Gå o käka lite hjortronsylt istället för att läsa in sånt som inte står. Bedrövligt Stintan! Lägre (läs mer korkat) än så här kan det knappast bli. Gita
Jubbe063
24-03-2015, 17:03
Oj, vilken debatt om hurvida man läst eller inte. En text som egentligen inte bidrar med så mycket att en sådan här debatt borde uppstå. Har läst den och sedan gått vidare.
CITAT (Jubbe063 @ 24-03-2015, 17:03)  Oj, vilken debatt om hurvida man läst eller inte. En text som egentligen inte bidrar med så mycket att en sådan här debatt borde uppstå. Har läst den och sedan gått vidare. Problemet är väl att man kan uttala sig om något som man inte känner till och är baserat på förutfattade meningar och andras åsikter. Då är det väl bättre att man håller sig till ordassociationer och andra harmlösa trådar.
Bengalow
24-03-2015, 23:07
Dick Harrison är en knepig person, och hans åsikter likaså. Han anser sig "allenarådande", och hans ord är "sannheten", i nästan bibliskt format. Därför ryggar jag när han uttalar sig, och tar dubbla doser salt när jag läser vad han skriver. På institutionen beskrivs han som ett "arbetsmiljöproblem". Behöver man säga mer? Eller skall vi gå vidare om hans insikter? Han är professor, men borde lära av skomakaren, som blev vid sin läst...
Aqvakul
24-03-2015, 23:41
Dick är en väldigt speciell person, enormt produktiv men socialt handikappad. Tycker dock att han i artikeln tydliggör ett växande problem, att elever som inte lever upp till rimliga baskrav inte inser att de måste jobba hårdare utan känner sig kränkta när de inte blir godkända eller inte får de höga betyg de förväntar sig...
CITAT (Aqvakul @ 24-03-2015, 23:41)  Dick är en väldigt speciell person, enormt produktiv men socialt handikappad. Tycker dock att han i artikeln tydliggör ett växande problem, att elever som inte lever upp till rimliga baskrav inte inser att de måste jobba hårdare utan känner sig kränkta när de inte blir godkända eller inte får de höga betyg de förväntar sig... Ja, det stämmer. Men detta har också utvecklat sig till gemene man där alla människor idag kan dra fram att de känner sig kränkta i alla möjliga situationer. Det är detta han menar är nytt. Nu har inte jag varit med så himla länge här i världen men jag känner definitivt igen detta att man inte kan vara av annan åsikt än någon annan utan att den andre känner sig kränkt. Och det är det som han menar är farligt. I detta sammanhang undrar jag huruvida politisk korrekthet kommer in? Om jag förstått det hela rätt är även detta ett relativt nytt fenomen och jag tror mig se ett samband. Skulle någon vilja och kunna förklara detta för mig skulle jag vara mycket tacksam.
CITAT (Aqvakul @ 24-03-2015, 23:41) 1708173[/url]'] Dick är en väldigt speciell person, enormt produktiv men socialt handikappad. Tycker dock att han i artikeln tydliggör ett växande problem, att elever som inte lever upp till rimliga baskrav inte inser att de måste jobba hårdare utan känner sig kränkta när de inte blir godkända eller inte får de höga betyg de förväntar sig... Här kan man bara hålla med! Min dotter undervisar i svenska på högstadiet. Där är det ständiga problem med elever och deras föräldrar. Min son är lektor på universitetet (inte i svenska) och han beskriver exakt de problem Dick Harrison tar upp. Studenterna fattar inte varför de inte kan få godkänt på en tenta. Illa men må så vara. Värre är det att föräldrar ringer och klagar över att deras vuxna barn inte får godkänt! Sonen får förklara att han inte kan diskutera individerna då de är myndiga. Detta förstår inte föräldrarna! Sonhustrun har beskrivit att föräldrar följt med sina vuxna barn till anställningsintervjuer. Vi kan dra slutsatsen att föräldrar behöver ta sig en tankeställare över vad de lär sina barn. Antiintellektualismen har gått för långt i samhället. Dags att börja fundera lite mer på bildning och allmänbildning. Och jag gillade bilden med Stephen Fry längre upp i tråden. Den är spot on!!!
*Stintan*
25-03-2015, 14:28
Visst är det sant att folk numera känner sig kränkta över allt och inget. Men kan någon förklara för mig hur man kan känna sig kränkt för att man inte får godkänt på en tenta eller får sämre betyg än man förväntat sig om man nu inte presterat tillräckligt. Jag tycker det är fel ord i sammanhanget. Däremot har folk, tror jag, blivit mer frispråkiga på senare tid och slänger ur sig eller gör saker som faktiskt ofta är kränkande. Sen gömmer man sig bakom yttrandefriheten. Håller med om att det behövs mer bilding och allmänbildning.
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2015, 14:28)  Visst är det sant att folk numera känner sig kränkta över allt och inget. Men kan någon förklara för mig hur man kan känna sig kränkt för att man inte får godkänt på en tenta eller får sämre betyg än man förväntat sig om man nu inte presterat tillräckligt. Jag tycker det är fel ord i sammanhanget. Däremot har folk, tror jag, blivit mer frispråkiga på senare tid och slänger ur sig eller gör saker som faktiskt ofta är kränkande. Sen gömmer man sig bakom yttrandefriheten. Håller med om att det behövs mer bilding och allmänbildning. Problemet är väl snarast att "många människor" idag anser sig redan veta och kunna allt och därför inte vill ta till sig av ny kunskap.
*Stintan*
25-03-2015, 14:44
"Många människor" måste vara det yngre gardet då.
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2015, 14:44)  "Många människor" måste vara det yngre gardet då. Som jag sa tidigare, du e rolig du!
*Stintan*
25-03-2015, 14:49
Bra att jag kan roa någon
CITAT (Bee @ 25-03-2015, 11:14)  Här kan man bara hålla med! Min dotter undervisar i svenska på högstadiet. Där är det ständiga problem med elever och deras föräldrar. Min son är lektor på universitetet (inte i svenska) och han beskriver exakt de problem Dick Harrison tar upp. Studenterna fattar inte varför de inte kan få godkänt på en tenta. Illa men må så vara. Värre är det att föräldrar ringer och klagar över att deras vuxna barn inte får godkänt! Sonen får förklara att han inte kan diskutera individerna då de är myndiga. Detta förstår inte föräldrarna! Sonhustrun har beskrivit att föräldrar följt med sina vuxna barn till anställningsintervjuer. Vi kan dra slutsatsen att föräldrar behöver ta sig en tankeställare över vad de lär sina barn. Antiintellektualismen har gått för långt i samhället. Dags att börja fundera lite mer på bildning och allmänbildning. Och jag gillade bilden med Stephen Fry längre upp i tråden. Den är spot on!!! Halaj! Jo, det där med föräldrarna är väldigt konstigt. Eftersom jag inte är förälder, och inte varit nära skolväsendet på många år har jag inget grepp alls om saken, och kan därför inte ha några åsikter om det heller. Men det verkar inte som fenomenet är begränsat till Sverige. Bilden nedan är ju anglosaxisk. Problemet finns antagligen i hela västvärlden. Konstigt är det. //T
Bengalow
25-03-2015, 21:42
Nä, det är kanske en internationell företeelse. Han tar ofta influenser utifrån, den gode Dickie Dick, och gör till sin egen. Företeelser som har varit kända länge, men som han lägger rabarber på som "sina".
CITAT (Bengalow @ 25-03-2015, 21:42)  Nä, det är kanske en internationell företeelse. Han tar ofta influenser utifrån, den gode Dickie Dick, och gör till sin egen. Företeelser som har varit kända länge, men som han lägger rabarber på som "sina". För att citera Struntan så varför uppfinna hjulet igen? Jag tycker hans tankar var intressanta och lärde mig en hel del nytt. Det gillar jag att göra.
*Stintan*
26-03-2015, 10:21
Det där var väl ändå att gå över gränsen
caprifol
26-03-2015, 15:59
CITAT (Snövid @ 26-03-2015, 09:37)  För att citera Struntan så varför uppfinna hjulet igen? Jag tycker hans tankar var intressanta och lärde mig en hel del nytt. Det gillar jag att göra. "Alltid leende, alltid vänlig, alltid artig" eller hur det nu var...
CITAT (caprifol @ 26-03-2015, 16:59)  "Alltid leende, alltid vänlig, alltid artig" eller hur det nu var... Ja,det finns många sätt att finnas till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|