Full version: Mjöldagg. växthuset
Egalias
I slutet av varje odlingssäsong blir det mjöldagg på squash och vindruvor. Kan jag göra något nu innan jag börjat plantera för att förebygga det?
Åsa, mälardalen zon 2
Odla squashen utomhus i ystad behöver du inte ha den i växthus (+den trivs bättre utanför växthuset), och nej det är inget du kan göra nu. Gurkmjöldaggen som går på gurkväxter brukar inte övervintra i sverige men kommer med varma vindar under sommaren från sydligare länder. Till viss del kan man bromsa angrepp genom att spruta växterna regelbundet med mjölkvatten.

Det är en annan art mjöldagg som går på vinrankor och det man brukar rekommendera är att odla resistenta sorter. Mjöldagg på vinrankor är i stort sett omöjligt att bli av med i sverige vi har inga så starka gifter som är tillåtna så man brukar få leva med det.
Egalias
Ok tack för tipset.
Då blir det squash på friland i år så får vi se vad som händer med vinrankan (dom är rätt sura och med massa kärnor så det gör inget om den får åka..)
Bassam

Hej

Jag tycker om att du kan göra:

1 rensa jorden bra och bränna alla sopor som kommer rensa.

2 du kan byta första översta 15 cm från jorden o ersätta med färska jorden o kompost, för att färska jorden innehåller nyttiga svamp o bakterie som kan attackera mjöldagg.

3 efter växter gro försöka att hålla fuktig luft 70-80% för att om fukt blir mindre än 60% kommer mjöldagg och spindel attackera växter, och fukt i luften mera än 80% det kommer andra svamp med ruttna svamp också,

4 vi ger råd att spreja vatten för att höja fuktighet.

5 vi behöver stänga dörrar när blir mycket blåser för att undvika fuktighet minskar. på grund av om fuktighet minskar kommer mjöldagg attackerar växter.

H.Bassam

Egalias
Okej Bassam, ska försöka flölja dina råd. Det saknas en del rutor i växthuset men får beställa nya för att få upp luftfuktigheten.

Hoppas odlingen blir bra i år!
fvd
Jag odlar squash på friland varje år och får aldrig mjöldagg är det vissa sorter som är känsliga tro eller kanske för fuktigt ?
Bassam
Hej

Vi ska tänka bara vilka miljö intresserad mjöldagg för att undvika dem:

De är intresserar? varm med mera fukt med tätt växter som ordna att luften går inte bra.
var lägger dem sina sporer ? de lägger sporer som orda att de ska komma tillbaka på kvar växter från före säsongen plus på jord o vägar o fönster o över allt om växthuset.

Nu vad ni kan göra:

1 rensa växthuset med svavel eller annan bekämpning mot svampen.
2 rensa mark från före växter.
3 om ni kan byta översta till 20 djup av jorden o lägga färska jorden som de innehåller nyttiga svampen, svampen som kan äta farliga svampen som mjöldagg.

Obs: jag vet att det är jobbet men fungerar jätte bra.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon