Hej, vår klätterhortensia växer åt alla håll, hur gör jag för att få bukt med den? Om jag försöker "styra" grenarna så bryts de väldigt lätt verkar det som, och jag vet inte hur man beskär den. Är det någon som har tips om hur jag ska göra? Titta gärna på bilden för att se hur den ser ut just nu!
Fialotta
17-04-2004, 11:32
Hej!
Du kan klippa den hur du vill, men den kanske blommar mindre just i år
jag har en som växer utmed berg och den är väldigt lätt att ta skott av och föryngra på andra ställen...min erfarenhet
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2004, 17:06
Det brukar gå bra att klippa i klätterhortensian, när man klipper råder det skilda bud om. En del säger under JAS och att den kan blöda annars, andra säger att det går bra att klippa även på våren och att den inte blöder. Själv skulle jag nog vänta till JAS ifall det är hårdare klippning som ska utföras, för säkerhets skull.
Just så där tycker jag att hortensian är som finast! Stark, vild och glatt växande... Om du inte vill beskära kan du stötta grenarna med ett snöre horisontellt som de får hänga på.
Kul att den går att sticklingföröka också, Maudan. Ska jag råda några här som har den att testa.
För inte länge sedan fanns en annan tråd här om beskärning av hortensia. Har för mig att jag citerade beskärningsboken (Vollbrecht) där. Minns nu att både det som står där om tidpunkt och lämpligheten att någon gång vart 10e år göra en radikalbeskärning är omdiskuterat, som Åsa skriver.
Jag har beskurit lätt i äldre grenar på vårvintern, men kanske är det de unga utstickarna du vill beskära, A-K.
Hannele
18-04-2004, 12:04
Själv ska jag ha min klätterhortensia som marktäckare på slänten.
Men man kan också formklippa en spaljerad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.