Stefan A
Jag tycker att det verkar som att lite misskötta krukväxter lättare får ohyra än helt friska. Varför är det så? Borde inte de där krypen föredra prima näringsstinna värdar i stället?
Bassam
Hej

krukväxter behöver bra skötsel på grund att de har lite jord som kan förlora sina näring plus de har lite vatten som finns i kruka med lite ljus just nu, ohyra tycker den här miljö, så vi behöver byta jord och börja tänka ge dem näring, och ge de tillräckligt vatten för att de börja växa nu.

Ob:
om du kan byta till store krukor.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Stressade, uttorkade och sjuka växter har ofta lite högre sockerhalt i sig och de flesta gillar sötsaker.

+Sjuka individer har sämre motståndskraft mot angrepp.
Bassam
Hej
Alltid så dåliga miljö skaffar sjuka o svaga livet, boven är duktiga att väljer sjuka o svaga för att sjuka o svaga har dåligt motståndare, tyvärr detta som händer alltid. du kan se var lägger svåraste sjukdom lägger, eller var krig i världen lägger.

Obs
1 jag och min kompis var i torget, när såg vi sjuka duva ramlade, sen sa min kompis att många fåglar ska komma och attackerade o åta den, några minuter bara kom några fåglar o började attackera o åt den.

2 fiskare som kasta skadad fiska i vatten för att fiska andra som stora.

3 titta vad som händer i Asia o Afrika nu o förut.

H.Bassam
Christa
Den gamle trädgårdsmästaren jag handlade hos på 70-talet sa alltid att sockerhalten stiger i bladen när växterna lider brist på vatten och att då kommer lössen som ett brev på posten.

Åsa var ju inne på det också men jag ville bara bekräfta denna gamla sanning. Jag har ju märkt det på mina egna växter också.

Kanske även näringsfattig jord indirekt kan leda till samma sak eftersom det gör växterna känsligare för torka.
Bassam
Hej

Jag har mycket respekt till Åsa, hon är mycket duktigt på trädgård.

H.Bassam
Stefan A
Tack för bra svar! Det låter logiskt.
Stefan A
Nu när blodpelarboken har vaknat i trädgården funderar jag på om man kan dra paralleller?

Den har väl stått i tre år och alltid haft problem med bladlöss. Den har inte heller växt mer än ett par centimeter men bladen har aldrig sett vissna ut. Kan bladlöss + ingen tillväxt betyda för dåligt med vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon