Ödmjuka reportern
03-03-2015, 19:49
Har sedan en tid tillbaka haft ämnet i åtanke men nu har jag äntligen vågat ta steget och rådfråga Er, mina ödmjuka läsare om information.
Tänkte du dig olivolja eller rapsolja?
Olivolja borde kunna göras med relativt enkla medel, då man väl gjort det i ett antal 1000 år.
En sökning på olivpress borde generera resultat..
kerstin z5-6
11-03-2015, 12:14
CITAT (MrLeaf @ 11-03-2015, 00:27)

Tänkte du dig olivolja eller rapsolja?
Olivolja borde kunna göras med relativt enkla medel, då man väl gjort det i ett antal 1000 år.
En sökning på olivpress borde generera resultat..
Å andra sidan går oliv inte att ha ute året om här och ger frukt tidigast efter 5 år, avkastning att tala om efter 20 år.
Utvinna olja är nog enklast via någon pressmetod ,ja.
Eva i Västerås
11-03-2015, 15:02
Hemma i köket, med typ solrosfrön, rapsfrön, linfrön eller något annat som man själv odlat så är det nog enklast att koka ur fettet.
Krossa (mixer, kvarn, ...) fröna till i princip mjöl.
Koka sakta och länge. Låt stå och kallna så fettet flyter upp. Skumma av och sila.
Det här ger dock inte kallpressad olja.
Då måste man ju just PRESSA, och det är svårt hemma. Kräver rätt mycket kraft skulle jag tro. Olivpressar är stora!
Micke grön
11-03-2015, 15:43
Då jar du dock förändrat oljans många bra egenskaper, är användningsområdet stekfett har det mindre betydelse dock tror jag inte det lagrar lika länge heller?
Gör som storindustrin kör ner växtmaterialet i ett lösningsmedel typ aceton sen dunsta bort acetonet och sedan påstå att man har ickehälsovådlig olja kvar. (Läs detta med viss ironi)
Går nog finna mindre pressar för hushållsbehov om man så vill, även om olivoljan är klart överlägsen andra oljor är den ingen vidare kandidat för svenskt klimat. Då är rapsoljan klart bäst.
Kallpressat är den i särklass bästa metoden för olja.
Eva i Västerås
12-03-2015, 12:48
Ska man ha rapsolja ska man välja rätt raps.
Kommer inte ihåg vilka onyttigheter rapsen innehåller urspeungligen, var det saponiner?
Det är i alla fall bortförädlat de sista 20-30 åren för den raps man använder till kallpressad olja.
Annars tar man bort detta med kemikalier och får den ingrediens som används till t.ex. margarin.
Kokt rapsolja är inte likadan som kallpressad, nej. Men kemikaliefri om du kokar ur oljan. Och hållbarheten är nog ett par månader i alla fall.
Var hittar du "hushållspressar" som klarar att pressa olja?
Jag har sökt, men inte hittat något.
Micke grön
12-03-2015, 19:44
Hushållspressar sa jag inte. Någon liten maskin som en juicepress finns inte. Men däremot kan man göra eller köpa relativt små maskiner för hushållsbruk. Med elmotor skulle nog vara att föredra.
Dock tror jag energikostnaden kan överstiga nyttan med det hela...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.