Annika Sundin
05-03-2015, 11:59
Köpte ett lantställe 2010. Plommonträdet på tomten gav extremt mycket frukt och trädet var vildvuxet. Jag hårdbeskar det efter sommaren. Efter det kommer det inte ett enda plommon. Har jag förstört trädet?
Hej
Du tar bort blomknoppar med beskärning, det är inte fara , men nästa år ska du får bra beskärning, det är bra att man försöka beskära sina träd, men nästa gång du ska vet före beskärning var lägger blomknoppar först, för att du ska undvika ta bort dem, men ibland behöver man minska dem.
H.Bassam
Huggorm
05-03-2015, 16:39
Trädet har nog fullt upp med att försöka återhämta sig. Visserligen skar du bort blomknoppar som Bassam skriver, men knappast för fyra år framåt.
Hej Huggorm
Du har rätt, men jag tycker om att 4 år är mycket.
H.Bassam
Huggorm
06-03-2015, 14:05
Vi har ju haft lite skumma vårar de sista åren. Kanske blommorna eller blomknopparna frusit något år?
Annika Sundin
07-03-2015, 10:55
Ja visst låter det länge! Tack för svar! Det har kommit massor av blad och nya skott, men inga blommor alls.
Undrar hur många år vi ska vänta innan vi ger upp... Ångrar mig bittert!
Vi har alla gjort misstag. Det första man ska hårdbeskära med träd är sin egen hybris, dvs inställningen att man vet bättre än trädet hur det ska växa, eller att man själv kan göra ett bättre träd än trädet gör själv...
Hur länge du får vänta på blom och frukt går inte att säga utan att se trädet, men om man kapar grövre grenar (på plpmmon >5cm i diameter) så svarar trädet med att försöka överleva. Ofta genom att skjuta kvastliknande skott lite huller om buller, och från mer eller mindre samma ställen. I övrigt riskeras gummiflöde, som syns som kådliknande vätska från stam elelr grova grenar.
För att underlätta för ditt träd kan du låta vattenspridaren stå på i rotområdet utanför kronan en natt i veckan från bladsprickning till augusti, och att i övrigt undvika all gräsmatttegödsel denna och nästa sommar. Både torka och konstgödsel stressar trädet än mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.