jerydh
Hej,
Vi har en lång vägg på huset där vi för tre år sedan planterade en Bokharabinda för att få lite liv. Vad jag läst så är Bokharabindan lätt att ha att göra med och har ett frodigt växtsätt. Något gör jag fel för den är allt annat än livfull. Första två åren hände ingenting, förra sommaren klippte jag ner den i förhoppning om nya skott. Det blev fyra tunna stänglar som stack rakt upp till takutsprånget fyra meter upp.

Ser hur tråkigt ut som helst och jag behöver lite tips om vad jag kan göra.

Bor på gränzen till zon två och det är en vägg mot öster så busken får bara förmiddagssol. Kanske är den lite inträngd innanför gången men den har gott om jord under gruset.

[attachment=82521:image.jpg]
Huggorm
Det kan ta ett par år innan växter kommer igång, de vill gärna börja med att bilda rötter innan de sätter fart ovan jord. Man vad är det egentligen för jord under gruset? Den kan vara för mager eller för kompakt. Sedan funderar jag på hur det är med vatten, på östsidan under ett takutsprång kommer regnet inte åt speciellt bra.
jerydh
Vad jag menade var att jag grävde ur och fyllde på med jord innan plantering.

Vattnet är såklart ett problem men jag vattnar med kanna någon gång per vecka.
Bassam
Hej
jag läste att de behöver:

1 plats: soligt o varm läget,
2 jord: mullrik väldränerad. matjord är bra.
3 gödsel: gödsla inte vid plantering men efter några veckor.
4 vattna rejält på torr perioder.

H.Bassam

jerydh
Soligt läge är det ju inte direkt. Fick helt motsatt beskrivning innan plantering. Bokharabindan beskrevs som "trädgårdsmästarens dröm" vill jag minnas. Well, well, tack för era svar, får se hur den tar sig i år!
Huggorm
Den behöver inte mycket sol egentligen, det är ju en klätterväxt och den är skapt för att gro i skogen och klättra uppför träd och till slut nå solen i trädtopparna. Men vi har ju ett klimat med svala somrar i Sverige så värmen från solen kan göra gott.
fvd
Det är nog vattnet som fattas köp en rotvattnare och sätt den på slangen och vattna några timmar. Du kan också lägga slangen på marken och vattna sakta något dygn. Om det inte händer något då så skulle jag nog ha grävt upp den och tittat efter om den har några rötter. Om den inte har det skulle jag gödsla och byta jord.
Aqvakul
vatten är oftast största bristvaran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon