dalarna75
Hej!
Jag undrar om någon kunnig här kanske kan hjälpa mig?

Jag vill plantera ett träd, gärna så "exotiskt" som möjligt.
Platsen är en gammal "slåtteräng", alltså inte odlad mark. Man har förr i tiden slagit hö på den öppna ytan. Slåtterängen ligger relativt soligt inne i en skog. De närliggande träden är gran, tall och asp. Det är i södra Dalarna. Platsen är "normal fuktig", vet inte hur jag ska uttrycka det. Det är inte en sandig tallhed, mer jord av typen "morän"(?).
Höjd över havet är 250 meter.

På denna plats skulle jag vilja plantera ett "annorlunda" träd. De första åren kommer trädet skyddas väl med stängsel mot älgarna och andra.

Kan man tex plantera Prunus Accolade (trädet som finns i Kungsträdgården, Stockholm) där?

Har du förslag på något annat träd som kan överleva på platsen?
I så fall gärna något som kanske blommar eller är lite annorlunda på något annat sätt.
Huggorm
Det är egentligen två begränsningar, dels klimatet och dels jorden. Södra Dalarna borde vara zon 4-5, det är bistert men det finns fortfarande många intressanta träd som klarar av det. Jorden kan vara ett större problem, jag har själv sand/moränjord och har insett att de flesta intressanta träd helst vill ha djup matjord på lera. Att där växer gran och tall antyder att jorden är kemiskt sur och har dåligt med kväve. Men gräv några spadtag och se hur mycket matjord det finns och om det är daggmask i jorden, det är i sådana fall ett gott tecken.

Prunus accolade klarar max zon 3 och vill gärna ha näringsrik jord så den bli nog tyvärr svår att klara.

Något som skulle kunna funka är manchurisk valnöt. Den klarar klimatet men jorden får inte vara hur mager som helst.
http://gardener.blogg.se/2008/january/dage...isk-valnot.html
dalarna75
Hej Huggorm!
Tack för intressant svar!

Manchuriks valnöt var ett vackert och "exotiskt" träd för mig! Det är absolut något att titta närmare på.
Jag kommer även gör det du säger, att gräva på platsen och titta på kvalité och ev maskar.

Är det någon annan som har någon idé?
Jan af Lisö
Är hästkastanjen tillräckligt "exotisk" för dig ? Den röda (Vet dock ej vilka zoner den klarar av) ?

Kanske skulle magnolia kobus klara sig där också, om du skyddar den ordentligt på vintrarna? Magnolia Sieboldi med rätt "provensis"? Stellata ? Leonard Messel ??
Bassam
Hej
Du kan se vilket träd klara sig på området, du skrev att finns gran, tall och asp men titta mera vad dina granne
planterade, och sen du kan kontakta med närmaste plantskolor. de har ofta duktigt trädgårdsmästare.

H.Bassam
dalarna75
CITAT (Jan af Lisö @ 08-03-2015, 19:47) *
Är hästkastanjen tillräckligt "exotisk" för dig ? Den röda (Vet dock ej vilka zoner den klarar av) ?

Kanske skulle magnolia kobus klara sig där också, om du skyddar den ordentligt på vintrarna? Magnolia Sieboldi med rätt "provensis"? Stellata ? Leonard Messel ??

Tack för svar!
Hästkastanjen gillade jag särskilt då det står att det blir ett stort träd, 20 meter högt.
Magnlia Kobus hade vackra blommor och skulle verkligen "stå ut" i Dalaskogen.
Förhoppningen är att jag förutom att "stängsla av" för vilt, så kanske jag kan hitta ett träd som inte behöver omvårdnad för kyla.

CITAT (Bassam @ 08-03-2015, 20:37) *
Hej
Du kan se vilket träd klara sig på området, du skrev att finns gran, tall och asp men titta mera vad dina granne
planterade, och sen du kan kontakta med närmaste plantskolor. de har ofta duktigt trädgårdsmästare.

H.Bassam

Tack!
Det var en bra idé! Tyvärr så är odlingsintresset inte så stort bland våra grannar där uppe... Lite buskar kanske.
Du har rätt i att kontakta en plantskola. Det ska jag också göra.
Jan af Lisö
Hästkastanjen behöver nästan ingen omvårdnad. Jag säger nästan för en av mina, som jag själv tagit fram från kärna för 15 år sedan, fyra meter hög, blev i vintras avbarkad (=dödad) av sorkarna. Så jag tror att hönsnät runt de nedersta delarna är ett måste. Samt skydd mot rådjur och harar.
Bassam
Hejj

Jag tänker stt rådjur är mycket problrm så man ska
Tänka skydda sina växter från dem. Även om finnd nät
Som kan skydda rötter från sork. Så man kan fråga
PlAntskoloR.

H.bsssam
Huggorm
Både hästkastanj och magnolia är träd som vill ha relativt mullrik och bra jord. Deras naturliga växtplatser är utmed vattendrag i de näringsrika sedimenten som samlas där. Det är möjligt att de kommer vantrivas om inte jorden är god nog. Men det är bara att prova och se vad som händer.
addo
Magnolia tripetala kanske kan fungera, den har klarat ett par vintrar med upprepade temperaturer under -20 grader och ihållande temp på under -10 i några veckor i sträck hos mig, utan vinterskador. Däremot kanske hösten är för kall för att den ska kunna vintra in ordentligt hos dig :S

Den vill absolut inte torka ut och gillar inte blåsiga lägen, sen behöver den kanske lite näring på våren.

Den är i alla fall ett träd som ger ett ordentligt exotiskt utseende smile.gif

Ask är ju ett trevligt inhemskt träd annars.
sparvuggla
CITAT (dalarna75 @ 07-03-2015, 18:35) *
Hej!
Jag undrar om någon kunnig här kanske kan hjälpa mig?

Jag vill plantera ett träd, gärna så "exotiskt" som möjligt.
Platsen är en gammal "slåtteräng", alltså inte odlad mark. Man har förr i tiden slagit hö på den öppna ytan. Slåtterängen ligger relativt soligt inne i en skog. De närliggande träden är gran, tall och asp. Det är i södra Dalarna. Platsen är "normal fuktig", vet inte hur jag ska uttrycka det. Det är inte en sandig tallhed, mer jord av typen "morän"(?).
Höjd över havet är 250 meter.

På denna plats skulle jag vilja plantera ett "annorlunda" träd. De första åren kommer trädet skyddas väl med stängsel mot älgarna och andra.

Kan man tex plantera Prunus Accolade (trädet som finns i Kungsträdgården, Stockholm) där?

Har du förslag på något annat träd som kan överleva på platsen?
I så fall gärna något som kanske blommar eller är lite annorlunda på något annat sätt.

Prova med en väderkvarnspalm! Vintrarna har ju blivit mildare så kanske kanske...
Dom 2 senaste hade dom iaf. klarat sig i södra dalarna. Men det är klart det är stor chansning.
Dom är inte längre så hemskt dyra i inköp heller.
jegi
Väderkvarnspalm dvs trachycarpus fortunei klarar sig inte utan vinterskydd i Dalarna. Det kan gå enstaka vintrar som t ex den förra. Faktum är att de inte ens säkert klarar sig i zon I på sikt. Däremot är min erfarerenhet att Prunus accolade klarar sig bra i zon IV. Man får kanske inte samma prunkande blomning som i kungsträdgården men det blir fint ändå.
I övrigt vill jag också rekommendera manchurisk valnöt som är en härdig rackare. Sen vill jag också slå ett slag för sibiriskt korkträd som står sig väl i zon IV men kanske tvekar lite om det är zon V.
Är jorden för mager så går det ju bra att gräva en rejäl planteringsgrop och fylla upp med planteringsjord.
Bassam
Hej
Med exotiska växter tycker jag om skydda rötter på vinter, och skydda dem med väv på våren för att skydda dem från stark sol på vinter för att mycket vatten går ifrån blad men lite vatten suger av rötter och och på vinter blir vatten is i jorden så rötter också suga bara lite vatten.
H.Bassam
Anders zon 1
Ett väldigt fint körsbär som är härdigare än Prunus 'Accolade' är bergkörbär, Prunus sargentii. Det får dessutom väldigt vackra höstfärger. Klarar nog klimatet på platsen, liksom manchurisk valnöt och hästkastanj. Ett annat lite mindre körsbär som både är fint och härdigt är kurilerkörsbär, Prunus nipponica var. kurilensis. Sibiriskt korkträd är jag mer osäker på. Min erfarenhet är att det kan drabbas av tillbakafrysning av grenspetsarna i zon 4. Och i det läge du beskriver är nog klimatet betydligt kärvare än så, kanske rent av zon 6, beroende på hur frostlänt det är. Vindskyddade öppningar i skogen kan ofta vara frostutsatta, särskilt om det dessutom är en svacka i terrängen. Magnolia kobus är visserligen ett ganska tåligt träd men det är nog en chansning. Beror mycket på lokalklimatet och jordmånen.
StugAnn
Hej. Jag skulle också vilja fråga nåt om träd. Jag satte en avokadokärna för ca två år sen, kanske två och en halv. Trädet är nu minst en meter och han har bott inne hos mig hela tiden. Skulle man våga plantera ut den vid stugan mot en solig vägg tror ni? Vi bor i Zorn två(tror jag) jag har ett blåregn som jag satte ut som planta och den har överlevt. Tacksam för svar smile.gif StugAnn
*Stintan*
CITAT (StugAnn @ 12-03-2015, 14:53) *
Hej. Jag skulle också vilja fråga nåt om träd. Jag satte en avokadokärna för ca två år sen, kanske två och en halv. Trädet är nu minst en meter och han har bott inne hos mig hela tiden. Skulle man våga plantera ut den vid stugan mot en solig vägg tror ni? Vi bor i Zorn två(tror jag) jag har ett blåregn som jag satte ut som planta och den har överlevt. Tacksam för svar smile.gif StugAnn

Avocado går inte att odla ute hos oss. Det vill ha tropiskt klimat.
Dalle
Kentuckykaffe?
Huggorm
CITAT (Dalle @ 12-03-2015, 20:03) *
Kentuckykaffe?

Vill ha långa och varma somrar. Kan vara intressant att experimentera med i Skåne men lönlöst i Dalarna.
Dalle
CITAT (Huggorm @ 12-03-2015, 20:15) *
Vill ha långa och varma somrar. Kan vara intressant att experimentera med i Skåne men lönlöst i Dalarna.

Arboarctikerna verkar iaf ha ett i norduppland zon 4! Kanske litet dock.
Huggorm
CITAT (Dalle @ 12-03-2015, 20:32) *
Arboarctikerna verkar iaf ha ett i norduppland zon 4! Kanske litet dock.
I lä i söderläge upp mot en vägg hade det kanske funkat även i Dalarna. Det skall klara vinterkylan men bara om den fått en tillräckligt lång och varm sommar att samla kraft under. Visst kan man experimentera för skojs skull men man får vara beredd på vinterskador förr eller senare.
jegi
Anders, jag vet inte vad du har för proviniens på ditt korkträd i Fagersta (?), men här har det då inte haft några problem med kylan. Men skulle det vara zon VI så blir det säkert problem. Men den manchuriska valnöten tål faktiskt så kärva förhållanden, jag har sett en fin och stor i zon VII. Ett till härdigt träd är Maachia amurensis, en av mina favoriter.
Raynyk
Hästkastanj finns på många platser i Dalarna så zonen i sig är nog inget problem.
Vet inte hur exotiskt du tycker det är med svensk ädellöv men Alm, Ask, Avenbok, Bok, Fågelbär, Lind, Lönn är sådant som kan gå men ändå sticker ut en del i omgivningen.
En annan egentligen icke exotiskt träd i Dalarna är Ornäsbjörken, Betula pendula dalecarlia.
Den är ändå ganska uppseendeväckande med sina flikiga blad och zonen är då inga problem.
Anders zon 1
CITAT (jegi @ 13-03-2015, 21:24) *
Anders, jag vet inte vad du har för proviniens på ditt korkträd i Fagersta (?), men här har det då inte haft några problem med kylan. Men skulle det vara zon VI så blir det säkert problem. Men den manchuriska valnöten tål faktiskt så kärva förhållanden, jag har sett en fin och stor i zon VII. Ett till härdigt träd är Maachia amurensis, en av mina favoriter.

Japp det står i Fagersta. Vet inte vad det är för proveniens på det, men det är klart att det säkert har stor betydelse för härdigheten. Tror att jag köpte det på någon trädgårdsmarknad för rätt många år sedan. Det har växt väldigt långsamt och är bara ca 1,5 m högt och tanigt. Särskilt de första åren frös nytillväxten tillbaka en del under vintern. Det skulle ju förstås också kunna beror på att det inte riktigt gillar läget eller jordmånen.

Jag tror också att Maackia amurensis och Manchurisk valnöt skulle kunna funka bra i dalaskogen. Båda är ju både härdiga och exotiska i utseendet.
dalarna75
Tack!!!!

För massor med bra idéer och råd.
Jag ska titta närmare på de träd ni föreslagit, särskilt de som kan bli stora samt ser "annorlunda och exotiska" ut (och naturligtvis överleva). I och med att det kommer stå ute i skogen och inte i någon trädgård, så hoppas jag slippa vårda det mer än att det kommer vara "inhägnat" från vilt, åtminstone tills det är väl vuxet.

Det var ett intressant förslag att jag kanske kan hjälpa jordmånen lite genom att gräva extra djup grop och fylla med bättre matjord.

För övrigt så är platsen verkligen södra Dalarna. Det är 2 km till länsgränsen till Västmanland, närmaste orter är Norberg och Söderbärke (Fagersta).
jegi
Jag kan inte förstå varför jag aldrig sätter det där ordet. Proveniens, proveniens, PROVENIENS!
Maackia brukar jag normalt kunna stava till.

Maackia amurensis blir f ö inte särskilt stort på såna här breddgrader.
Heliconia
Hej.
Mina förslag:
Manchurisk valnöt. Kallas i bland för Nordens Palm har jag för mig. Kan bli ett jätteträd och har inget problem med zonen.
Sibiriskt korkträd, som enligt Mustila ska vara notoriskt kinkig de första åren innan det helt plötsligt gillar läget och slutar frysa tillbaka. Jag har ett själv i zon 5 (siljanstrakten) som aldrig slutar att växa på hösten vilket medför tillbakafrysning. I höstas knipsade jag de två toppskotten och avmognaden såg rätt bra ut (vi får se hur det blev med det...).
Kaukasisk vingnöt, kan även vara ett alternativ. Har tyvärr tagit livet av några fröplantor själv av bra provinsens (moderträdet står centralt i Falun som ska vara z5 eller kanske z4 med tanke på att det står bra till). Jag har en känsla av att det beter sig lika som det påstås för det sibiriska korkträdet. Båda växer väldigt snabbt men har problem med avmognaden då dom aldrig slutar växa på hösten, -har en känsla att det det gäller vissa av de lite mer exotiska träden att just prioritera höjd de första åren (dom skjuter minst en meter varje år).

Några andra träd som borde bli rejäla med åren är Bergskörsbär (Prunus sargentii) Rödek (Quercus rubra) eller varför inte någon lönn (Tysklönn eller Silverlönn).

Mitt förslag går till någon av de tre första, lycka till :-)
Bassam
Hej

Man kan pröva med dem också ( Esperödseken ).

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon