Full version: Chilitråden 2015
Påtoppen
Vi kör väl en chilitråd för 2015!? smile.gif

Hur går det med era planteringar? Jag har sått fröer från december och fram till nu. Några har varit riktigt sega och efter nästan en månads väntan på några av fröerna la jag istället nya fröer på vått hushållspapper och under plastfolie. Då grodde 90 %. Jag har aldrig varit med om så sega fröer tidigare. Jag är van att 99% gror, men de här fröerna var från en ny leverantör.

Så här ser det ut i mitt odlingsrum:

10 feb:
[attachment=82528:IMG_9689.JPG]

24 feb:
[attachment=82527:IMG_9828.JPG]

8 mars:
[attachment=82530:IMG_9908.JPG]

[attachment=82529:IMG_9909.JPG]
Micke grön
Nice! Dem har rätt storlek för tiden på säsongen. Jag kom själv igång väldigt sent i år, närmare bestämt igår. Sådde 3 sorters chili igår och blir några till idag.

Mexikanskt är temat i år.

Chilaca
Cristal
Guajillo
Manzano
Serrano

Mulato Isleno

Bilder kommer vid senare tillfälle.
Nepenthexx
Jag har faktiskt inte alls påbörjat årets sådd ännu. Fullt upp med en stor hundvalp här hemma rolleyes.gif Men tror nog att jag måste så några chilifrön så for som möjligt.. vilka det blir vet jag ännu inte, får se. Jag som alltid har sått väldigt tidigt och väldigt många olika sorter (läs: för många wink.gif ), men i år blir det nog minimal sådd som omväxling.. känns inte som att jag hinner med så mycket i år som jag brukar.

Du är bra på gång Påtoppen! snyggt!
Påtoppen
Kul att det är några fler chiliintresserade här smile.gif Det är lätt att fastna för just chili verkar det som.

Här är min sortlista:

Hot Lemon
Pigment d Esplette
Okänd thaichili
Joe E Parker
Santa Fe Grande
Peters Pepper
Craigs grande
Jalapeno Tam
Mulato Isleno
Habanero Yellow
Peperone corno di toro giano
Apricot
Aji chachucha
Golden greek
Aji dulce amarillo
Pimenta de neyde
Razzamatazz

De flesta är nya. Av sorterna ovan har jag tidigare odlat Hot Lemon, Razzamattazz och jalapeno. I år dominerar milda eller medelheta sorter. Jag vill lägga in jalapeno och göra "kebabfefaroni" av golden greek.
Har ni erfarenhet av någon av de andra sorterna?
Påtoppen
[attachment=82671:image.jpg]

Pimenta da Neyde
MOE
För mig är det första gången jag sår chili. Visste inte att jag borde ha sått tidigare?

Har sått "Cayennetta" och endast 2 av mina 6 frön grodde. g.gif

De känns inte riktigt stora nog att planera om ännu, för jag är rädd att ha sönder dem, men förhoppningsvis inom ett par veckor.
michel021
Hej

Är de någon som har några chilifrön över och kan vara snäll och skicka några till mig.
Jag har andra frön som jag skicka till den som vill byta och jag kan skicka med frimärke.

Micke grön
CITAT (MOE @ 15-04-2015, 16:49) *
För mig är det första gången jag sår chili. Visste inte att jag borde ha sått tidigare?

Har sått "Cayennetta" och endast 2 av mina 6 frön grodde. g.gif

De känns inte riktigt stora nog att planera om ännu, för jag är rädd att ha sönder dem, men förhoppningsvis inom ett par veckor.

Hur lång tid har du väntat? Det kan ta upp till en månad ibland lite mer för vissa chili fröer att gro, speciellt om dem har det lite kyligt.

michel021: Skicka pm jag har lite att avvara.

MOE
CITAT (Micke grön @ 28-04-2015, 10:36) *
Hur lång tid har du väntat? Det kan ta upp till en månad ibland lite mer för vissa chili fröer att gro, speciellt om dem har det lite kyligt.

Nejdå, jag väntade länge. De fick lite vatten även fast jag hade gett upp och jag lät såkrukorna stå ända tills jag planterade om de två som kom. Det var faktiskt tre som grodde, men en torkade ut. Den var liten och tanig och klarade sig inte. Men de andra två växer fint nu. Jag satte dem tillsammans i en stor lerkruka vid omplanteringen, så jag hoppas det blir bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon