Annki
Är lite slarvig med att städa balkongen på hösten.. På vårkanten brukar jag bara byta 50-60% av jorden i de djupa kärlen. Men efter förra sommarens invasion av spinnkvalster och bladlöss undrar jag om jag kanske måste byta all jord och tvätta kärlen ordentligt? Jag vill inte ha en bladlussommar till om jag slipper. / Mvh Annki
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

är det tvättäkta minusgrader på balkongen?
Spinnkvalster kan överleva oavsett om Du tvättat eller itne däremot går Du mera säker för bladlus,

Hälsar ingrid
Betty
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-01-2003, 21:11)
är det tvättäkta minusgrader på balkongen?
Spinnkvalster kan  överleva oavsett om Du tvättat eller itne  

Vaddå tvättäkta???
Menar du att spinnkvalster överlever både tvättning av krukan och en massa minusgrader?
Hur blir man av med dem då???
Ska man kasta bort "spinnsmittade" krukor för säkerhetsskull? unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Ja att det är minus 20 ute innebär att det blir lika kallt på balkongen!

Spinn bor inte bara i krukor de bor i väggar i sprickor i fönsterkarmar etc - och mig veterligen kan de överleva vintrar också.
Spinn blir man itne av med om man väl har dem - man kan bara se till att förutsättnignarna för att de trivs är så dåliga som möjligt d v s inte knallvarmt och torrt med stillastående luft.

Oftast börjar man på helt ny kula med en nya odlingssäsongen m a p ohyra om det har varit -20 på riktigt - det ÄR kallt.

Jag kastar inget spinnsmittat alls - försöker ändra förutsättnignarna bara. Iofs har jag välan nått dunder i källaren som biter på spinn men det äker sällan fram. Arachnicider är väldigt giftiga saker.
Om man har varit utomlands och köpt aktiva ingrediensen i provado så biter fakttiskt det hjälpligt på spinn.

Hälsar ingrid
Annki
Tack Ingrid! Jag förstår att jag måste skrubba balkong i vår. Balkongen är inbyggd - dvs väggar och tak - men inget glas eller så. Så om termometern varit nere i -24 några mornar borde det väl kunna bli i alla fall -18 på balkongen?? blink.gif Sen tycker jag att det är en ruskigt slöseri att slänga all jord och alla lecakulor i 6 stora kärl (10-20 l), därför brukar jag bara byta drygt hälften av jorden. Men det klart, då kan man inte skrubba.... Spinnkvalster i väggarna?? Brrrr, det låter ruggigt.. / Mvh Annki
Ingrid på Västkusten
Jaha - och det är inte säkert jag hade gjort det :-))) skrubbat menar jag. spinnkvalster är faktiskt något som förekommer ganska naturligt - så jag ser dem mera som något som komemrförr eller senare på säsongen.

Visst slarv med krukorna gör jag med mig skyldig till ....och har inte fått sämre resultat för det. Eftersom allting frysit ordernligt så skall det nog fungera bra ändå.....det skulle va värre om man övervintrar odiskade krukor och sedan startar på nytt id em - t ex bomullslöss har en förmåga att överleva, likadant sköldlöss och bladlöss.

Funderar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon