Full version: mera frågor
gullik.u
biggrin.gif Snart blir väl alla ni erfarna trött på alla min nybörjarfrågor!! laugh.gif några av min frön har nu kommit upp smile.gif Tagetes och Atlasblomma Tagetes är en liten sort kuddbildande, hur stora ska de bli innan omskolning? Tagetes måste jag väl sätta tillsammans om de ska bli små "kuddar" de andra måste de omskolas till en o en? när jag sedan omskolat ska dessa plantor stå svalare och vattnas mindre då??
när jag köpte såkrukorna sa försäljaren att han sådde i såjord sen satte han ut plantorna där de skulle stå, men mina kan väl inte vänta hur länge som helst innan de blir omskolade och risk för frost är det ju länge till här i Jämtland.
hoppas ni kloka vill ge råd wub.gif
kerstin z5-6
Nu sår jag väldigt lite sommarblommor , men atlas kan du omskola en o en -tagetes -klarar säket tre o tre de är inte så kinkiga -och det går bra att skola ut nästan alla plantor när de har 4 riktiga blad eller fler smile.gif
Svalt o ljust men de kommer nog att behöva en hel del vatten .
Omskolade plator står still o bildar rotsystemet i ung 2 v sen sätter de igång o växer igen även över jord smile.gif
-asno-
Hej!
Så trevligt att nån mer från jämtland skriver. Atlasblommor brukar jag direktså, de hinner blomma ändå fast vi har det kallt och usligt. Tagetesen måste du nog hålla efter så den inte sätter en massa blommor innan du ens hunnit avhärda den. Nofsa bara bort knopparna så fort du ser dem.

/Åsa
nina L
CITAT (gullik.u @ 17-04-2004, 13:26)
Tagetes måste jag väl sätta tillsammans om de ska bli små "kuddar" de andra måste de omskolas till en o en?

Just detta var svårt för mig att få redapå i böcker hittade ingen info någonstans. Hur blir blommorna? Jag har satt olika tagets och märkt att varje fröplanta blir en rugge (dvs av de sorter som blir ruggar altså).
gullik.u
Mina Tagetes blir en medellåg som bildar kuddar med enkla små guldgula blommor, tror ni att de bildar denna tuva med endast en planta?? huh.gif
Kicki J
Hejsvejs!
Har sått tagetes i fönster ett antal år (men i år blir det i växthus, jippie!) och tycker att de blir finare och knubbigare när de står en och en i kruka. Men som sagt all gör vi ju olika (inte minst beroende på platsbrist)
mvh Kicki
gullik.u
Ja fast mina ska ju bli tuvor, inte en och en??! huh.gif
nina L
jo en och en blir de som tuvor, i allafall de jag satte för ett par år sedan. Altså ett frö = en tuva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon