Åsa Dahlen
17-04-2004, 13:16
Jag är tacksam för råd om/hur jag ska beskära mitt nyplanerade Malus John Downie. Planterades förra sommaren (då troligtvis 2 årigt träd).
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2004, 14:45
Det beror lite på hur det ser ut, har du någon bild?
Man brukar dock inte hålla på och klippa så hemskt mycket i prydnadsträd, John Downie har ett ganska smalt upprätt växtsätt så man ska inte försöka klippa bort grenar som pekar uppåt och liknande som man gör med vanliga äppelträd för då förstör man ju den formen som denna sort ska ha. Det man alltid brukar kunna ta bort är dubbeltoppar, trädet ska bara ha en topp + om det finns skadade och döda grenar.
Åsa Dahlen
18-04-2004, 12:02
Tack för svaret... Tyävrr har jag ingen bild på trädet men det har 9 väldigt uppåtgående grenar. Trädet är väl ung 2,5-3 meter högt. Jag skulle gärna vilja att trädet fick en mer "bred" krona... dvs inte bara uppåtgående. Kommer trädet förgrenas mer om jag klipper det samt få bredare krona?
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2004, 13:39
Ett träd som har ett utpräglat upprättväxande växtsätt strävar ofta efter att ha detta växtsätt även om man beskär. Själv skulle jag nog inte ge mig på att ändra växtsättet på John Downie det upprätta och koniska växtsättet är ganska snyggt, och jag är rädd för att resultatet efter en beskärning där man försöker göra drastiska åtgärder till att ändra växtformen kan göra att trädet ser konstigt och stympat ut istället.
Med tiden så blir trädet både bredare och högre än vad det är nu även om du låter det ha kvar det upprättväxande växtsättet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.