Exotic
Hej,
Nu kommer det några frågor till rolleyes.gif
Min första sommar med mina 5 första rosor.
Hur beskär jag dem ?

*Mrs John Laing
*Vingros
*Aimable Amie
*Mousseux du Japon
*Great Western

Jag har boken "Rosor för nordiska trädgårdar"
har försökt att läsa mig till ,men det står läs del 2 i boken , men jag hittar inte det . . . wacko.gif blink.gif någon kanske har den och kan hjälpa mig ?

Eller någonstans på nätet där det står om beskärning rolleyes.gif

Tack på förhand

wub.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor för nordiska trädgårdar finns i 2 delar, det är i Rosor för nordiska trädgårdar del 2 som beskärningsinfon finns(där finns även en hel massa annan information), tyvärr har jag inte min här just nu.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_inf...ISBN=9127066150
kerstin z5-6
Det allmänt vedertagna sättet att beskära moderna rosor mycket hårt, ned till c:a 2-3 dm över
marken, gäller INTE för buskrosorna

Eftersom det är år 1 med dem skulle jag -ta bort torra, snedväxande , svaga =väldigt smala grenar
Korta de kraftigare fjolårsgrenarna med högst 1/3 -obs detta måste du inte göra-det är på dessa de största o finaste blommorna kommer sen .
Allt beror på om du vill ha nån höjd på dina buskar eller vill behålla dem lägre
Klipp de torra ned till frisk ved -brunt är dött vit kärna eller grönaktig lever .

Great western -engångsblommande -blir en snygg välväxt buske utan att man behöver beskära så mkt
A.amie -gallica -de brukar jag endast ta bort dött på
Mrs John L -är en remontant och borde enl fakta beskäras lite hårdare för att blomma-dock vet jag genom rapporter att den är vinterkänslig o lätt fryser även i z 3-Låt den bli högre innan du ger dig på den för mkt
smile.gif
Vingros-en smaksak men solljus genom de häftiga taggarna kräver lite höjd ..
Mossrosen -du japon -En del rosbuskar, Nuit de Young, Napoleons hatt mfl brukar jag inte beskära förrän mot midsommar ibland, för de kan skjuta mycket sent på grenar som verkade vara döda.Vet attt andra har samma erf med mossrosor .
Hoppas det hjälpte lite tongue.gif
Exotic
Tack Åsa & Kerstin rolleyes.gif
Jag tror jag har läget under kontroll nu med alla 5 smile.gif laugh.gif

Och nu fattade jag oxå varför jag inte hittade del 2 i min bok *skratt*

1000-tack-tjejer rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon