Det allmänt vedertagna sättet att beskära moderna rosor mycket hårt, ned till c:a 2-3 dm över
marken, gäller INTE för buskrosorna
Eftersom det är år 1 med dem skulle jag -ta bort torra, snedväxande , svaga =väldigt smala grenar
Korta de kraftigare fjolårsgrenarna med högst 1/3 -obs detta måste du inte göra-det är på dessa de största o finaste blommorna kommer sen .
Allt beror på om du vill ha nån höjd på dina buskar eller vill behålla dem lägre
Klipp de torra ned till frisk ved -brunt är dött vit kärna eller grönaktig lever .
Great western -engångsblommande -blir en snygg välväxt buske utan att man behöver beskära så mkt
A.amie -gallica -de brukar jag endast ta bort dött på
Mrs John L -är en remontant och borde enl fakta beskäras lite hårdare för att blomma-dock vet jag genom rapporter att den är vinterkänslig o lätt fryser även i z 3-Låt den bli högre innan du ger dig på den för mkt
Vingros-en smaksak men solljus genom de häftiga taggarna kräver lite höjd ..
Mossrosen -du japon -En del rosbuskar, Nuit de Young, Napoleons hatt mfl brukar jag inte beskära förrän mot midsommar ibland, för de kan skjuta mycket sent på grenar som verkade vara döda.Vet attt andra har samma erf med mossrosor .
Hoppas det hjälpte lite