Vi bor i ett gammalt hus där taket är isolerat med mossa. Nu ska vi göra om taket och göra oss av med all mossa - över 70 år gammal! Men så tänkte jag - kunde man använda den som jordförbättring, i komposten, till plantuppdragning? Några förslag? Någon med erfarenheter av att odla i mossa?!
Hej
många människor nu tycker att plantera mossa, men jag tycker att det är fel på grund att de snart ska attackera rabatten, om de hittar bra miljö som skugga o sur jord.
H.Bassam
Jag har alltid slängt det i komposten och har inte märkt att det skulle vara dåligt i alla fall ..
Har aldrig provat det, mer än att jag av misstag råkat få med ngn tuva när jag försökt samla in gräsklipp.
Tycker det känns svårbearbetat, enklare med gräsklipp om man nu inte har en mossmatta som vi,....
Eva i Västerås
29-03-2015, 16:00
Skicka bort det!
En gång i tiden, när jag hade gräsmattsambitioner, mossrev jag och lade all mossa i komposten. Det var helt oförändrat efter 2 år. Inte nedbrutet alls. Snarare verkade det "konservera" kompostmaterialet.
Sedan dess åker mossan till kommunens trädgårdsåtervinning. Dom har effektiv rötanläggning som får ta hand om eländet.
Jag förstår varför torvmossar bara vuxit på höjden ända sedan istiden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.